Nuläge sommarplanering i Hälso- och sjukvårdsförvaltningen

Hälso- och sjukvård HSF ledningskommunikation HOS2029

I tisdags samlade HSF-ledning alla verksamheter i slutenvården för att gemensamt diskutera igenom sommarplaneringen. Sommarplaneringen innebär som alltid planerade neddragningar av verksamheten och påverkar alla. I år är tillgången på hyrpersonal betydligt lägre vilket försvårar bemanningen.

De sista delarna av planeringen inför sommaren pågår. En åtgärd som nu beslutats är att på grund av rådande personalbrist, så kommer akutmottagningen i Köping vara stängd nattetid under vecka 25 – 32. Vi arbetar nu med att se till att minimera de risker som finns och att säkerställa att akutsjukvården fungerar på en acceptabel nivå under sommaren. En riskanalys kommer att genomföras under nästa vecka. Planen är att akutmottagningen återgår till dygnet-runt-öppet vecka 33. Tidplanen för den permanenta stängningen som planeras är inte satt ännu.

Sommaren kommer som alltid vara en utmaning för oss i vården. Vi behöver hjälpas åt, tänka över klinikgränserna och underlätta för varandra så att alla får en rimligt fungerande sommarverksamhet.

Jonas Ekström, områdeschef Nära vård