Maria Linder ny regiondirektör för Region Västmanland

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Forskning och utbildning Nya akutsjukhuset Chefsnytt Regional utveckling

Maria Linder blir ny regiondirektör i Region Västmanland. Hon har varit tillförordnad regiondirektör under några månader och efter en rekryteringsprocess föreslås hon nu få fortsätta uppdraget.

– Efter en gedigen rekryteringsprocess, där både regionstyrelsens presidie och fackliga parter varit involverade, har vi valt att låta Maria Linder fortsätta, nu som ordinarie regiondirektör. Maria Linder har gjort ett mycket bra arbete som tillförordnad regiondirektör med stort fokus på att leva upp till de förväntningar som finns på rollen och från politikens sida har vi stort förtroende för henne, säger Mikael Andersson Elfgren, regionstyrelsens ordförande.

Formellt beslut den 30 januari

Det formella beslutet om tillsättning tas i regionstyrelsen den 30 januari.

– Det känns bra att vi landat rekryteringen. Det är viktigt att ha en ordinarie regiondirektör på plats när vi är i det svåra ekonomiska läge vi är och där långsiktiga beslut behöver tas och genomföras. Det kräver rätt ledarskap och Maria Linder har de kvaliteter, den energin och de nya tankar vi efterfrågar, säger Mikael Andersson Elfgren.

Civilingenjör med erfarenhet från olika områden

Maria Linder är i grunden civilingenjör och tar med sig erfarenhet från olika områden i sitt nya uppdrag. Hon har haft rollen som tillförordnad regiondirektör sedan hösten 2023 och innan dess var hon direktör i regionen med ansvar för regional utveckling (exempelvis näringslivsfrågor, kultur och infrastruktur). Hon inledde sin bana inom dåvarande landstinget 2012, som ansvarig för kollektivtrafiken, då med en gedigen erfarenhet från olika roller nationellt och internationellt inom kollektivtrafikområdet.

– Jag har fått prova på rollen som regiondirektör under hösten och vill gärna fortsätta i den rollen permanent. Jag har som en grund erfarenhet från några av regionens kärnområden, kollektivtrafik och regional utveckling. När det gäller hälso- och sjukvården har jag fått möjlighet att fördjupa mig i frågorna under perioden som tillförordnad regiondirektör och jag känner mig trygg med den kompetens som finns inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, säger Maria Linder.

-I min roll som regiondirektör kommer jag att fokusera på ett tydligt ledarskap för att få en ekonomi i balans, att stötta mina medarbetare och regionens chefer i deras viktiga uppdrag att säkra välfärden framåt genom att utveckla verksamheterna. Mitt kanske viktigaste uppdrag är att stödja regionens politiker så de kan utföra sin viktiga uppgift på bästa sätt, avslutar Maria Linder.