Många bedrägeriförsök via telefon: ”Lägg på och informera Säkerhetsenheten”
Flera bedrägeriförsök har nyligen riktats mot regionen via samtal till medarbetares jobbtelefoner. Liksom tidigare är rådet att avbryta samtalet på en gång –samt informera Säkerhetsenheten om händelsen.
– Alla former av telefonbedrägerier bygger på att få en att stanna kvar så länge som möjligt i samtalet och gå med på att utföra vissa handlingar eller godkänna något, säger Ingemar Gardell, säkerhetsspecialist på Säkerhetsenheten.
Två varianter av bedrägerier
Dels förekommer det nu en bedrägerivariant där medarbetare blivit uppringda av en syntetisk röst som på engelska påstår sig vara från den svenska polisen angående att det är något misstänkt kring en id-handling, varefter man uppmanas trycka på en av telefonens tangenter för att kopplas vidare för mer information.
– Misstanken är att det handlar om någon form av call center där man försöker debitera den som ringer upp, säger Ingemar Gardell.
Dels förekommer det samtal där säljare påstår att de har en affär med Region Västmanland och bara vill ”bekräfta det” – en klassisk form av telefonbedrägeri.
Sammanställer omfattningen av bedrägerierna
Rapportera misstänkta telefonbedrägerier till sakerhetsenheten@regionvastmanland.se, som därmed kan sammanställa omfattningen. Polisen uppmanar alla som utsätts för bedrägerier och bedrägeriförsök att polisanmäla det. Anmälan görs på 114 14.
Branschorganet Svensk Handel har sammanställt en varningslista som är sökbar. (se nedan)
OBS! Att ett företag saknas på listan betyder inte att det är säkert. Bedragarna byter ofta namn på sina företag och tjänster.
Varningslistan - Svensk Handel