Lyckad inspirationsdag för studie- och yrkesvägledare

Arbetsgivarvarumärke

Den 23 maj deltog 17 av länets studie- och yrkesvägledare på en inspirationsdag hos Region Västmanland i Västerås. De fick titta närmare på några av yrkena som finns i regionen, och det blev även samtal om framtidens kompetensutmaningar.

Dagen bjöd dels på en föreläsning om vårdyrken från Competence, dels fyra studiebesök: Habiliteringscentrum, Samlad Service, Nytt Akutsjukhus Västerås och Sjukvårdens Larmcentral.

Deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och se arbetsplatserna, för att få en mer handfast inblick i hur vardagen i regionen kan se ut.

Inspirationsdagen var mycket uppskattad, och de närvarande ville komma tillbaka i framtiden. Studie- och yrkesvägledarna skriver också i utvärderingen att de tar med sig nya kunskaper om arbetsplatser och yrken i regionen.

Långsiktigt arbete

– Att arbeta med studie- och yrkesvägledare är en viktig del i det långsiktiga arbetet med att få fler elever och ungdomar att välja en utbildning som matchar de behov vi ser inför framtiden, och att skapa ett intresse för att jobba i regionens olika verksamheter, säger Elin Godin, HR-konsult.

Konceptet med liknande dagar kommer fortsätta.

Om din verksamhet är intresserad av att ta emot studie- och yrkesvägledare på ett studiebesök kan du anmäla intresse till:

Elin Godin, HR-konsult
E-post:elin.godin@regionvastmanland.se