Lämna in trasig IT-utrustning för återvinning 15/10

Regionövergripande Chefsnytt

Tisdagen den 15 oktober kan du återvinna datorer, telefoner och annan IT-utrustning som inte längre används. Välkommen in på återlämningsdag på sjukhusen i Västerås, Sala, Köping och Fagersta.

Regionen har rutiner för att återvinna IT-utrustning, men ibland blir den ändå liggandes. Därför genomför vi nu en särskild återlämningsdag på våra fyra sjukhus. Du kan lämna in skärmar, datorer, mobiltelefoner och tangentbord eller annan IT-utrustning som köpts in av regionen men som nu är gammal eller trasig och redo att skrotas. Vi tar emot och återvinner utrustningen på bästa sätt.

Tisdagen den 15 oktober klockan 913 kan du lämna in utrustning vid:

• Västerås sjukhus, ingång 1 (förbi receptionen)
  • Sala sjukhus, ingång 2
  • Köping sjukhus, ingång 1
  • Fagersta sjukhus, ingång 1

En del av regionens hållbarhetsarbete

Det är dåligt både för miljön, säkerheten och ekonomin att ha oanvänd it-utrusning som skräpar på arbetsplatserna. Elektronikskrot är den störst växande avfallstypen i världen. Nyproduktionen av IT-produkter kräver stora resurser i form av vatten, energi och inte minst mineraler. Målet är därför att i första hand återanvända IT-utrustning och i andra hand återvinna.

När du lämnat in utrustningen läggs den i ett säkerhetsskåp och förvaras säkert till dess att den rensas på all information. Om utrustningen har ett andrahandsvärde säljs den vidare. Det som inte kan säljas återvinns och vi spar på naturresurser och energianvändning.

Tack för att du bidrar till regionens hållbarhetsarbete!

Inställningar för kakor

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.