Kungaparet besökte Västmanlands läns museum

Regionövergripande Regional utveckling

I samband med kungaparets jubileumsbesök i Västerås under torsdagen välkomnades kungaparet till Västmanlands länsmuseum och till en rundvisning i museet olika utställningar.

2023 är ett jublieumsår för Sverige. H.M. Konungen firar 50 år på tronen och det är även 500 år sedan Gustaf Vasa valdes till Sveriges konung. Av denna anledning besöker kungen och drottningen samtliga 21 län i Sverige och under torsdagen var det Västmanland och Västerås tur att välkomna kungaparet.

Efter jubileumsevenemang i Konserthuset och lunch på Västerås slott avrundades dagen med en timslång rundvisning i Västmanland läns museum. Länsmuseichef Jennie Schaeffer och pedagog Hilma Persson visade kungaparet den regionala fotoutställningen ”Jubileumsutställning Carl XVI Gustaf – 50 år för Sverige”* och den specialframtagna utställningen "Kunglig manlighet och mode – från blänkande prakt till diskret kostymmakt", men också delar av museets ordinarie verksamhet.

Kungen och drottningen guidas i museet. Foto: Helen Shippey
Kungaparet fick en guidad tur på Västmanlands läns museum.
Fotograf: Helen Shippey.

Kungaparet visas en av  utställningsmontrarna på Västmanlands läns museeum.

Museipedagog Anna Bratås visar en av våra utställningsmontrar. I bakgrunden Länsmuseichef Jennie Schaeffer. Fotograf: Helen Shippey.

”Kungliga” utställningar

Jubileumsutställning Carl XVI Gustaf – 50 år för Sverige (9-12 mars 2023)

Se bilder ur kung Carl XVI Gustafs tid som Sveriges statschef. Jubileumsåret 2023 firar H.M. Konungen 50 år på tronen och det är också 500 år sedan Gustav Vasa blev Sveriges konung. Det uppmärksammas med kungligt besök i Sveriges alla 21 län. Som en del av firandet visas en fotoutställning på Karlsgatan 2 producerad i samverkan mellan Västmanlands läns museum och Länsstyrelsen Västmanland.

I hörsalen kommer du att kunna se bilder ur kung Carl XVI Gustafs tid som Sveriges statschef. Bilderna presenterar kungens uppdrag som statschef, bland annat konseljer, högtidliga audienser, medaljutdelningar och statsbesök. Utöver Kungliga Hovstaternas officiella bilder visas även fotografier från kungens besök i Västmanland.

Kunglig manlighet och mode – från blänkande prakt till diskret kostymmakt (9 mars-21maj 2023)

Följ med på en utställning på Västmanlands läns museum som visar kungligt mode, i en resa från peruk till vattenkammat. Länsmuseet visar målningar från historiens kungar och lägger märke till de praktfulla miljöer och kläder som användes för att rama in dem i en upphöjd glans. De visar även resan mot nutid i målningar och fotografier – där militära uniformer och tredelade kostymer alltmer blivit allmänrådande plagg för kungligheter och andra män med makt att visa upp sig i.

Då utställningen sammanfaller med kungens jubileumsår tas en extra titt på manlighet och mode i bilder från kung Carl XVI Gustafs regeringstid 1973–2023. Hur såg 1970-talets idealman ut, och vad hände med kostymen och makten under 1980-, 90- och 00-talen?