Konflikten är över – parterna är överens om ett nytt avtal

Regionövergripande Chefsnytt Vårdförbundets konflikt

SKR och Vårdförbundet har kommit överens om ett nytt avtal. Konflikten som pågått sedan maj är över. Från och med den 28 juni gäller inte längre över- och mertidsblockaden.

Regiondirektör Maria Linder och Hälso- och sjukvårdsdirektör Lars Almroth gör en första sammanfattning av konflikten.

Vårt fokus har varit att patienterna skulle drabbas så lite som möjligt under konflikten, det är bra att vi nu återigen kan vara i full drift. Konflikten har inneburit mycket administrativt arbete med förhandlingar och omplanering av scheman bland annat.

Exakt vad det nya avtalet innebär för oss i Region Västmanland behöver vi analysera. Det är ett centralt avtal och vi har redan idag avtal på regionnivå som ger medarbetarna andra möjligheter än de som tidigare funnits centralt.

Vården i sommar är fortsatt ansträngd. Alla medarbetare behöver få sin välförtjänta semester och vårt fokus är att säkra att de invånare som behöver vård också får det under sommaren.

Vi vill rikta ett tack till alla som arbetat med att hantera konflikten, både i kärnverksamheten och i stödverksamheterna. Vi vill särskilt lyfta cheferna i vården som haft att balansera mellan att bedriva och säkerställa nödvändig vård med att vara en bra arbetsgivare med förståelse för de rättigheter som facken har under konflikt. Det har varit ett intensivt arbete och vi har återigen kunnat visa att vi klarar ansträngda lägen genom att arbeta tillsammans över olika gränser.

Vi har hållit fast vid fackets rättigheter vid konflikt och att följa lagstiftningen. Vi är en lärande organisation och även en konflikt ger erfarenheter framåt i vårt samarbete med de fackliga organisationerna.

Maria Linder, regiondirektör

Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör

Läs också pressmeddelandet från regionen. Länk

Information om det nya avtalet finns här. SKR