Höjningen av terrorhotnivån: Regionen analyserar läget med anledning av höjd terrorhotnivå

Regionövergripande Chefsnytt Säkerhet

Den 17 augusti höjdes terrorhotnivån från förhöjt hot, 3, till högt hot, 4. Regionledningen ska nu gå igenom läget, omvärldsbevaka och stämma av med kommuner och länsstyrelsen och återkommer med mer information om vad detta innebär för regionen.

– Vi ska alltid vara förberedda på särskilda händelser och samhällsstörningar, oberoende av terrorhotnivå. Det finns en väl etablerad organisation och planering samt en nära samverkan med myndigheter och övriga aktörer. Tjänsteman i beredskap, TiB, följer utvecklingen noga och om läget skulle förändras kommer säkerhetsenheten att återkomma med mer information, säger Hans Löhman, säkerhetschef.

I grunden har regionen en god beredskap både vad gäller att förebygga och hjälpa till vid incidenter. Som alltid när det gäller nationella säkerhetsfrågor stäms läget av med övriga berörda myndigheter, kommuner och länsstyrelsen. Detsamma gäller frågan om eventuella aktiviteter.

Hotnivå 4 på femgradig skala

Enligt Säkerhetspolisen har den senast tidens koranbränningar försämrat säkerhetsläget vilket innebär att risken ökar för hämndaktioner genom våld och terror mot Sverige. Enligt Säpo har sannolikheten för att det sker ett terrorattentat mot Sverige ökat och höjde därför terrorhotnivån från 3 till 4. Enligt säpochefen Charlotte von Essen finns det både organisationer och enskilda individer som uppmanar till attentat och aktiviteter mot Sverige.

Läsa på och utbilda sig

Som chef och medarbetare är det viktigt att vidareutbilda sig i säkerhetsfrågor. Säkerhetsenheten uppmanar därför all personal att läsa ”Råd vid attentat” från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för att skapa en mental förberedelse inför hur man ska agera i en sådan situation, men även att genomföra onlineutbildningen Pågående dödligt våld, som finns på kompetensplatsen.

Råd vid attentat
PDV - Pågående dödligt våld

Frågor gällande råden och utbildningen kan skickas till: sakerhetsenheten@regionvastmanland.se

FAKTA: Den femgradiga terrorhotskalan:

1. Inget hot
Inget identifierat hot existerar.
2. Begränsat hot
Sannolikheten är låg för att aktörer har för avsikt att genomföra attentat i Sverige.
3. Förhöjt hot – från 2010 till 17 augusti 2023
Aktörer har förmåga och avsikt att genomföra attentat. Ser man något som sticker ut uppmanas man kontakta myndigheterna.
4. Högt hot – sedan 17 augusti 2023
Det finns ett konkret hot mot Sverige. Berörda myndigheter eller aktörer som bedriver ett säkerhetskänsligt arbete kan då delge mer information eller förändra sitt arbete.
5. Mycket högt hot
Den här nivån har Sverige aldrig varit på. Hotnivån kräver att ett konkret hot ska vara överhängande, eller nära förestående. Sannolikheten för att ett attentat sker är mycket hög.