Höjda terrorhotnivån: Var medveten om din närmiljö – observera avvikelser!

Regionövergripande Chefsnytt Säkerhet

Medarbetare som är medvetna om sin närmiljö och tränar upp förmågan att observera avvikelser. Det är exempel på säkerhetstänkande som är extra viktigt i den nya verklighet Sverige befinner sig i efter höjningen av terrorhotnivån från 3 till 4.

Enligt polisen finns det ingen konkret hotbild mot Region Västmanland i dagsläget. Men vaksamhet och säkerhetstänkande blir än viktigare efter höjningen av terrorhotnivån.

– Det underlättar om du bär ditt passerkort synligt. Ett exempel är att aldrig släppa in obekanta personer där det krävs passerkort. Det gäller att övervinna vår ”artighetsreflex” att hålla upp dörren för någon som går strax efter oss. Be personen visa sitt passerkort och var extra observant på personer som inte bär passerkort och som befinner sig i utrymmen där allmänheten inte har tillträde, säger Lina Marklund, säkerhetssamordnare på Säkerhetsenheten.

Fråga vad det gäller

Likaså bör man vara vaksam på personer som befinner sig i anslutning till regionens lokaler, till exempel en reception eller liknande, och inte kan redogöra för anledningen till besöket.

– Fråga personen om dennes ärende och kolla om det stämmer. Be sedan vederbörande att lämna verksamheten om det inte finns något ärende. Notera gärna eventuella namn och signalement, säger Helena Andersson, säkerhetssamordnare på Säkerhetsenheten.

Ta in omgivningarna

Men viktigast av allt är att vara vaksam i vardagen. Det handlar om att uppmärksamma förändringar i närmiljön, både vad gäller föremål och personer. Första steget är att bli medveten om vad som är normalt, alltså hur det ser ut på arbetsplatsen en vanlig dag – personer, föremål, rutiner, förflyttningar. En grundregel är att observera vad människor gör, inte vilka de är. Andra steget blir att lägga märke till vad som avviker i närmiljön.

- Ta in omgivningen via de fem sinnena och lita på din magkänsla! Om något känns fel så är det sannolikt fel, säger Helena Andersson.

Tveka inte att kontakta rätt instans enligt nedan:
imagecur17.png

Större möten/konferenser

Om du ska arrangera ett större möte/konferens kan du stämma av med sakerhetsenheten@regionvastmanland.se för riskbedömning och eventuella åtgärder. Om du själv ska delta på ett större möte/konferens utanför regionens regi, ställ frågan till arrangören. Var själv vaksam och uppmärksam på plats och följ eventuella anvisningar från arrangören.

Pågående dödligt våld, PDV

Vid ett värsta scenario är det viktigt att beslut fattas och genomförs snabbt, även om situationen är kaotisk och livshotande för den som ska fatta beslut. Regionens digitala PDV-utbildning bidrar till att du är mentalt förberedd och har förmåga att agera snabbt och korrekt. Ta del av utbildningen här.

Var källkritisk

Var uppmärksam på felaktig information och sprid den inte vidare. Sök information från trovärdiga källor. Få bekräftad information på krisinformation.se

Viktiga hemsidor: