Från 1 juli: Bättre anpassad områdesindelning i Hälso-och sjukvårdsförvaltningen

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Chefsnytt

För att skapa en bättre anpassad organisation ändrades Hälso- och sjukvårdsförvaltningens områden den 1 juli så att fyra kliniker numera tillhör Nära vård i stället för Akutsjukvård. Och från samma dag tillhör Sjukvårdsfarmaci område Medicinsk diagnostik och teknik.

– Den nuvarande organisationen med tre områden, som infördes för fyra år sedan, har inneburit stora skillnader i områdenas storlek. Därför behövde vi göra om så att skillnaderna minskar för att skapa en jämnare fördelning mellan områdescheferna. Och i och med att innehållet i områdena förändrats kommer även namnen på dem att ses över, säger Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Den 1 juli överfördes följande kliniker från område Akutsjukvård till område Nära vård:

• Geriatriska kliniken
  • Rehabmedicinska kliniken
  • Medicinkliniken Västerås
  • Barn- och ungdomskliniken

Och från den 1 juli tillhör Sjukvårdsfarmaci område Medicinsk diagnostik och teknik.

Bättre förutsättningar för ett närvarande ledarskap

Målet med organisationsförändringen är att skapa bättre förutsättningar för ett närvarande ledarskap och verksamhetschefernas delaktighet i utvecklingen. En annan viktig del är att verksamheter med liknande eller angränsande processer i större utsträckning hamnar i samma område. Dessutom ska mötesfora som går över områdesgränserna stärkas, med tydliga uppdrag och mandat, till exempel vårdplatsråd, operationsråd och akutråd.

– Det handlar även om att lyfta fokus från geografisk avgränsning till regionövergripande perspektiv i alla verksamheter, säger Lars Almroth.

OBS! Även om organisationsförändringen trädde i kraft den 1 juli vad gäller själva verksamheterna så kommer dessa fortsatt redovisas som om de tillhör den gamla organisationen. Först den 1 januari sker den redovisningsmässiga övergången.