Fortsatt arbete med att inspirera ungdomar till vårdyrken

Hälso- och sjukvård Arbetsgivarvarumärke

Region Västmanland har under de senaste åren skapat två föreläsningar inom tema vård, som riktar sig till skolelever runt om i Västmanland. Syftet är att väcka intresse och öka kunskapen om vårdyrken, samtidigt som regionen investerar i framtidens kompetens.

Målet med föreläsningarna är att fler ungdomar ska inspireras att söka utbildningar som leder till yrken inom vården.

Under våren har Competence, som håller i föreläsningarna på uppdrag av regionen, besökt skolor i Köping, Fagersta, Norberg och Västerås. Kunskapen fortsätter att spridas under hösten, bland annat på skolor i Skinnskatteberg och Hallstahammar. Ytterligare besök är planerade.

"Föreläsningen var otroligt bra, förut så kände jag att jag aldrig skulle kunna jobba i vården men nu kan jag tänka mig det.” - Elev åk 8, Risbroskolan Fagersta

Föreläsningarna

Den ursprungliga föreläsningen vänder sig till högstadie- och gymnasieelever. Ungdomarna får en bred översikt av mångfalden av yrken inom vården och vilka möjligheter som finns.

Den andra föreläsningen har pågått sedan 2021 och har fokus på att belysa yrket som Biomedicinsk analytiker (BMA) – ett yrke som spelar en viktig roll för människors hälsa. Denna föreläsning är riktad till elever i årskurs 2 och 3 på naturvetenskapliga programmet.

Yrkesinfo.se

Vid alla föreläsningar används ett verktyg som heter dittyrke.se. Det bygger på berättelser från yrkesverksamma som beskriver sina jobb. Eleverna matchas sedan mot dessa beskrivningar. För att göra dessa matchningar behövs din hjälp. Besök yrkesinfo.se och dela med er av er erfarenhet från era yrken. På så sätt kan eleverna upptäcka yrken de aldrig tidigare känt till och få en djupare förståelse för ert arbete.