Förlängt samverkansavtal Region Västmanland - Vårdförbundet

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Chefsnytt För dig som chef

Region Västmanland och Vårdförbundet har kommit överens om att förlänga det samverkansavtal som förbundet sade upp i somras. Parterna ska arbeta tillsammans för att stärka samverkan fack-arbetsgivare, bland annat med hjälp av en gemensam utbildningsinsats.

”I somras sa Vårdförbundet upp samverkansavtalet. Efter dialog mellan regionen (arbetsgivaren) och Vårdförbundet (facket) är vi nu överens om att förlänga avtalet tillfälligt under hösten och under samma tid arbeta gemensamt med att förbättra samverkan. En del i detta är att vi, fackförbunden och arbetsgivaren, gör en utbildningsinsats tillsammans. Vi är också överens om att utvärdera insatserna för att se om det ger önskad effekt utifrån samverkansavtalets intentioner. Det innebär att diskutera vad som fungerar i samverkan och vad som behöver förbättras.

Vi har haft ett konstruktivt samtal om samverkansavtalet som nu utmynnar i en förlängning. Min bild är att vi haft en bra och professionell samverkan på många plan under åren, men jag delar Vårdförbundets uppfattning att det finns förbättringspotential på vissa håll. Vår utgångspunkt som arbetsgivare är att samverkan ska vara konstruktiv och att vi genom dialog kan bli bättre tillsammans. Självklart kan det finnas olika synsätt mellan parterna men använt på rätt sätt gör det att vi tillsammans kan driva utvecklingen framåt för att gynna verksamheten och det uppdrag regionen har.”

Maria Linder, regiondirektör

Inställningar för kakor

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.