Gatupratare med texten "Här kan du rösta"

EU-valet 2024

Regionövergripande

Söndagen den 9 juni är det val till Europaparlamentet. Regionen påverkas på olika sätt av det som beslutas av EU. Det kan vara lagar och riktlinjer eller bidrag till olika projekt. Den som besöker sjukhuset i Västerås kan passa på att förtidsrösta.

EU (Europeiska Unionen) är ett samarbete mellan 27 europeiska länder. EU-länderna har kommit överens om att samarbeta i olika frågor som handel, miljö och jordbruk. Samarbetet bygger på EU-lagar som länderna kommer överens om. EU får sina intäkter från medlemsavgifter. Det mesta av pengarna går tillbaka till länderna som stöd och bidrag.

Din röst i EU-valet påverkar regionen

På olika sätt påverkas regionen av det som beslutas av EU. Det kan vara lagar och riktlinjer eller bidrag till olika utvecklingsprojekt. De valda ledamöterna från Sverige deltar i besluten och kan även påverka inför ett beslut. I samverkan med andra jobbar även Region Västmanland för att EU:s beslut blir så gynnsamma som möjligt för länet. Information om EU och Västmanland på regionvastmanland.se

Exempel på EU-projekt i länet

KOD – Kompetensutveckling och digitala arbetssätt

Projektet ska höja den digitala kompetensen hos anställd inom skola, vård och omsorg i Västmanland. Bidra till att Västmanland ligger i framkant inom välfärdsteknik och digitala lärmiljöer. Mer om projektet på regionvastmanland.se

Valideringslyftet

Genom validering av en persons kompetens, oavsett hur den har förvärvats, kan personen komma vidare i arbetslivet eller till en utbildning. Genom validering kan vi bättre ta tillvara den kompetens som finns i länet. Mer om projektet på regionvastmanland.

React-EU Industrilyft

En satsning på kompetensutveckling av anställda på 21 små och medelstora industriföretag i länet. Syftet är att säkra företagens kompetensförsörjning på sikt. Mer om projektet på regionvastmanland.se.

Förtidsrösta på sjukhuset i Västerås

Mellan den 22 maj och 7 juni går det bra att förtidsrösta vid ingång 1 till sjukhuset i Västerås. Öppetttider på Valmyndighetens webbplats.

Viktiga datum

För att rösta i EU-valet ska du ha fyllt 18 år, vara medborgare i Sverige eller i ett EU-land och vara folkbokförd i Sverige. Det går att rösta i förtid, med bud eller från utlandet. Viktiga datum att hålla reda på är:

Mer information om EU-valet och hur du röstar finns hos Valmyndigheten