Ett år sedan start: Enheten som sätter fokus på cancerrehabilitering

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Västerås

Ett så fungerande liv som möjligt efter avslutad cancerbehandling. Det är målet för Onkologklinikens rehabenhet, som startade i februari 2022.

– Bara för att en cancerbehandling är över och lyckats behöver inte det betyda att personen mår bra. Man kan ha problem med allt från minne och ork till samliv och relationer, säger enhetschef Cecilia Colmet.

Onkologkliniken i Västerås står för en mycket stor del av alla cancerbehandlingar som genomförs i Region Västmanland. Utöver själva behandlingen behöver all cancervård, enligt nationella riktlinjer, även bedriva rehabiliteringsarbete. Det är syftet med den rehabenhet som kliniken startade i februari 2022.

Samtal med kontaktsjuksköterska

Personer med cancer kan behöva cancerrehabilitering före och under sin cancerbehandling och det är viktigt att återkommande göra behovsbedömningar. Detta startar alltså redan under utredning för cancer, vid sjukdomsbeskedet och vid andra övergångar i vården. Sedan 2017 arbetar Rehabenhetens kontaktsjuksköterskor även med bedömningssamtal cancerrehabilitering efter avslutad onkologisk behandling. Detta arbetssätt är Onkologkliniken relativt ensam om att erbjuda i Mellansverige.

– Behoven kan variera enormt. För vissa räcker det med ett enda rehabiliteringssamtal efter den avslutade behandlingen, att man får ”knyta ihop säcken” om vad man varit med om, för att sedan gå vidare med egenvårdsråd som ”vad kan jag göra själv-gå vidare i livet”. Andra kan behöva mycket stöd och hjälp av särskild rehabilitering. Det kan till exempel vara att minnesfunktionen är påverkad, att personen upplever sig inte fungerar på jobbet, eller övriga besvär med biverkning som kvarstår efter behandlingstiden. Då kan vi samordna insatser med andra professioner och ibland andra vårdgivare, säger Cecilia Colmet.

Bieffekter kan upplevas som skrämmande

Besvären efter en avslutad cancerbehandling kan variera beroende på såväl cancertyp som allvarlighetsgrad. Det är vanligt att patienten – men även nära och kära – kan uppleva vissa bieffekter som skrämmande.

– Familjen kanske säger ”så bra att du klarade behandlingen – nu är allt som vanligt”, medan patienten känner att ”jag håller bli tokig, jag glömmer ju allt!”. Eller att anhöriga tror att ”mamma har blivit dement”. En lyckad rehabilitering måste därför ge patienten och dess omgivning förståelse av möjliga bieffekter, och hur länge de kan sitta i, säger Cecilia Colmet.

Stötta i en komplex livssituation

En lyckad rehabilitering måste alltid omfatta fler än patienten.

– Det handlar om att hjälpa till att stötta i en komplex livssituation och att se till att olika professioner samarbetar på bästa sätt, så kallad teamrehabilitering, säger Cecilia Colmet.

FAKTA

• Onkologklinikens rehabenhet består av ett team med fem kontaktsjuksköterskor, alltså sjuksköterskor med ett särskilt ansvar att hålla kontakten med patienten och samordna rehabiliteringen. Vidare finns tre kuratorer, en psykolog samt tre dietister.
  • Det finns även läkarresurser knutna till enheten, liksom ett samarbete med fysioterapeut och arbetsterapeut på kirurgklinikens rehabenhet via en interdisciplinär rehabkonferens var fjortonde dag.

– Det är en otrolig tillgång att få möjliggöra rehabilitering utifrån ett personcentrerat förhållningssätt. Det finns även en sjukhusövergripande konferens kring avancerat rehabiliteringsbehov för personer med cancer och behandling mot lilla bäckenet, berättar Cecilia Colmet.

• På grund av pandemin blev även onkologklinikens rehabenhet begränsad i sitt arbete, men träningen och MediYoga -grupper kunde fortsätta. Och den kombinerade samtals- och träningsgruppen har återstartat.
  • Därutöver finns det andra rehabgrupper i Regionen: biblioterapi, där sjukhusbiblioteket erbjuder rehabilitering utifrån att läsa texter/böcker, samt ”Look good feel better”, som är ett program som erbjuder kvinnor, som behandlats för cancer kurser om hudvård och makeup)
  • Dessutom finns Hälsocenter som kan stötta den som har eller har haft cancer.
  • Utifrån hur cancervården är organiserad i Västmanland omfattas inte alla cancerformer av enheten, till exempel gynekologisk och hematologisk cancer, då på grund av att uppföljningen sker på annan klinik än Onkologkliniken.