Brandfarliga etikettskrivare ska bytas ut

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Chefsnytt Säkerhet

En särskild modell av etikettskrivare har tidigare orsakat brandhändelser i USA och nu även i Region Värmland. Mot bakgrund av detta ska alla etikettskrivare och tillhörande nätadaptrar av samma typ bytas ut inom Region Västmanland.

- Vi ser produkten som en stor risk och därför behöver utbytet prioriteras, säger Tony Arkhag, brandsäkerhetsstrateg.

Genomförd inventering

En inventering av aktuella etikettskrivare har genomförts. Regionen har totalt 600 etikettskrivare, varav 120 är av aktuell modell. 70 av dessa är redan identifierade och kommer att bytas ut under de närmaste två veckorna.

Så här ska ni som har etikettskrivare göra

Har ni en etikettskrivare märkt med numrering mellan PETI0001–PETI0450 så ska ni omgående öka säkerheten genom att ha så lite brännbart material som möjligt på platsen och dra ur sladden när skrivaren inte används. Om er skrivare inte redan är inbokad för utbyte ska ni skyndsamt kontakta it-supporten.

It-support 021-17 35 00 för utbyte av etikettskrivare

Vid andra frågor eller funderingar kontakta it-support eller sakerhetsenheten@regionvastmanland.se.