Regionåret 2023: Bruten trend för hyrpersonal – halverad kostnad

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Chefsnytt

Regionens årsredovisning visar att trenden med alltmer inhyrd personal är bruten. Sedan maj 2023 har kostnaden för inhyrda sjuksköterskor halverats. Året präglades annars av höga krav på utveckling och effektivisering där en av utmaningarna är personalförsörjningen.

Jämfört med 2022 ökade hyrbemanningen 2023. I maj bröts dock trenden och sedan dess har till exempel antalet inhyrda sjuksköterskor minskat med 60 årsarbetare. Från maj 2023 till idag har kostnaden för inhyrda sjuksköterskor inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen halverats. Ett 20-tal inhyrda sjuksköterskor har rekryterats till anställning i regionen. Antalet inhyrda läkare ökade, framför allt inom de psykiatriska verksamheterna där det är stor läkarbrist. I september avslutades de inhyrda operationslag som anlitats för att arbeta i kapp den vård som fått vänta under pandemin.

Under 2023 har olika insatser gjorts för att regionen ska bli en attraktiv arbetsgivare. Det handlar bland annat om vidareutbildningar, kontinuerligt arbete med en hälsofrämjande arbetsplats och utökad introduktion för nyanställda. Målet är att medarbetarna ska vilja jobba kvar, att sjukfrånvaron är låg och att det går bra att rekrytera nya medarbetare.

I juli 2023 blev undersköterska en skyddad yrkestitel. Regionen införde som enda region i landet en höjd grundlön för undersköterskor som ansöker och får bevis för skyddad yrkestitel. I dag har cirka 1 200 av regionens cirka 1 400 undersköterskor fått bevis och höjd lön. För att underlätta rekryteringen av sjuksköterskor infördes ett tillägg på ersättningen för arbete under obekväm arbetstid.

Medarbetarna är den viktigaste faktorn för en bra verksamhet. Under 2023 har vi utvecklats ytterligare mot den attraktiva arbetsgivare som vi inom det politiska styret vill. Men det krävs att vi målmedvetet arbetar långsiktigt och uthålligt för att lyckas, säger Stephanie Bruksgård (M), regionråd med ansvar för personal.

Flera punkter i årsredovisningen som redovisas inom personalområdet visar på en positiv trend. Frisktalet (andel anställda som har högst fem sjukdagar per år) visar att en högre andel av medarbetarna är friska. Den korta sjukfrånvaron (dag 1–14) minskar medan den längre frånvaron ökar något.

Den totala övertiden minskar men det är fortfarande en utmaning att fördela övertiden mer jämnt mellan medarbetarna. Inom vården har ett nytt verktyg för schemaplanering införts. Systemet ska underlätta planeringen utifrån behov och kompetens samt att fördela övertiden bättre.

Det är också färre anställda som säger upp sig och fler väljer att arbeta heltid. Det gör att verksamheten blir mer stabil.

För att skapa en stabil och hållbar arbetsmiljö för medarbetarna provar regionen olika sätt att arbeta med förkortad arbetstid. Från och med hösten 2023 genomförs ett pilotprojekt med frivillig skifttjänstgöring. Sedan tidigare finns arbetsförkortning för natt- och veckoslutstjänster.

Det är glädjande med flera tecken på att vi rör oss i rätt riktning. Samtidigt måste vi vara medvetna om att vi behöver fortsätta arbetet inom flera områden. För att säkerställa en hög kvalitet på vården behöver vi bli ännu bättre på att attrahera och behålla kvalificerad personal, säger Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Hänt under 2023

Årsredovisningen inleds med en sammanfattning av vad som hänt under året. Här är ett axplock:

• Närvårdsteam i hela länet
  • Gemensam sammanhållen journal mellan regionen och samtliga kommuner i länet
  • Medarbetarna kan teckna avtal om förmånscykel och 10 procent har redan gjort det.
  • 78 procent av medarbetarna tog ut de 3 000 kr som finns för friskvård. Det är en ökning med fyra procent jämfört med 2022. Totalt delas 27 miljoner kronor ut till knappt 10 000 anställda.
  • Kostnadsfri HPV- och TBC-vaccination för unga
  • Avskaffad åldersgräns för ätstörningsvård
  • Digital måltidsmeny
  • Avgiftsfrihet för sexuellt våldsutsatta
  • Billigare att åka tåg
  • Gemensamma läsupplevelser och diskussioner genom Västmanland läser
  • Cirka 40 medarbetare har fått vidareutbilda sig med studielön eller bibehållen lön.
  • Det långsiktiga kompetensförsörjningsarbetet riktar sig även till högstadie- och gymnasieelever i länet. Ett nytt inslag under förra året var prao-veckor där 50 elever deltog vid studiebesök, föreläsningar, prova-på-aktiviteter samt jobb på en arbetsplats.

Årsredovisningen har behandlats av regionstyrelsen och lämnats till regionfullmäktige för beslut den 23 april. Läs hela årsredovisningen i regionstyrelsens möteshandlingar för den 9 april. Årsredovisningen är punkt 17.