Årets vård- och omsorgschef: Tina Gustafsson vinner Guldkransen

Hälso- och sjukvård Chefsnytt Västerås Arbetsgivarvarumärke

Tina Gustafsson, enhetschef på kirurgkliniken vid Västmanlands sjukhus, har fått utmärkelsen Guldkransen som Livo (Ledarna inom vård och omsorg) delar ut till årets vård- och omsorgschef.

Glad person med diplom och pris

- Vilken ära! Att vinna denna fina utmärkelse bland så många nominerade från hela Sverige är en bekräftelse på att vi tillsammans är på rätt väg och att jag gör ett bra jobb, säger Tina Gustafsson.

Guldkransen delas ut av Livo för att uppmärksamma chefsrollen och öka chefsyrkets attraktionskraft. De nominerade bedöms utifrån tre kriterier:

• Patienter, brukare och kunder är nöjda med den verksamhet som bedrivs, deras behov tillgodoses på ett bra sätt och de kan rekommendera verksamheten.
  • Medarbetarna känner sig sedda och lyssnade på, de känner arbetsglädje på sin arbetsplats.
  • Verksamheten arbetar mot fastställda mål och driver verksamheten så att produktivitet, effektivitet och kvalitet utvecklas.

Tina Gustafsson har varit chef för Avdelning 8, Kirurgkliniken i sex år. Hon konstaterar att avdelningen tvingas hantera ett ökat inflöde av traumapatienter som skadats vid olika former av våld, till exempel skottskador. Dessutom är många patienter allt äldre eftersom fler lever längre med långvariga sjukdomar. Trots utmaningarna har Tina Gustafsson och hennes medarbetare lyckats vända en negativ utveckling och hon är stolt över att avdelningen numera är oberoende av hyrpersonal.

- Vi är fullrekryterade sedan ett år tillbaka! Vi har vänt på vårt rykte både hos befolkningen och inom sjukhusvärlden. Arbetsmiljön är förbättrad, vi bedriver en säkrare vård med få anmälningar från missnöjda patienter – och tillsammans har vi alltid patienten i fokus, säger hon.