Årets hälsofrämjande arbetsplats 2024: Akutkirurgavdelning 8

Hälso- och sjukvård Chefsnytt Västerås

Vid sammanträdet i regionstyrelsen den 1 oktober beslutades att Akutkirurgavdelning 8 med Tina Gustafsson och Hanna Hassel i spetsen tilldelas priset Årets hälsofrämjande arbetsplats 2024. Bland annat har avdelningen lyckats skapa en attraktiv arbetsplats som är oberoende av hyrpersonal.

Akutkirurgavdelning 8 har skapat en god arbetsmiljö som man lyckats behålla över tid, vilket ger goda förutsättningar för en välfungerande verksamhet. ​Dessutom finns en tydlig målbild som alla medarbetare varit delaktiga i att ta fram.

Genom dagligt arbete med framgångsfaktorerna för en hälsofrämjande arbetsplats har avdelningen nått målet om att skapa en attraktiv arbetsplats oberoende av hyrpersonal.

Mer från prismotiveringen:

• Akutkirurgavdelning 8 kännetecknas av teamkänsla och yrkesstolthet som visar sig genom prestigelöshet och en stor tillit till varandra och de olika yrkesrollernas kompetens.
  • Medarbetarna är särskilt stolta över sitt lärande klimat och sitt omfattande arbete med att sprida kunskap, både internt och externt.
  • Genom att tillvarata medarbetarnas nyfikenhet har enheten bidragit i flera olika pilotprojekt i syfte att utveckla regionens arbetssätt och verksamhet. ​

Priset består av diplom, blomma och 25 000 kronor till arbetsplatsen. Prisutdelningen sker i samband med regionfullmäktige den 12 november.

FAKTA

Regionen har varje år sedan 2005 delat ut ett arbetsmiljöpris för att uppmärksamma arbetsplatser som med goda resultat arbetat med sin arbetsmiljö.

De kriterier som används för att utse vinnare av priset Årets hälsofrämjande arbetsplats baseras på de åtta framgångsfaktorer som skapar förutsättningar för en hälsofrämjande arbetsplats:

• Mål och uppdrag
• Medarbetarskap och ledarskap
• Delaktighet och gemenskap
• Kommunikation och mötesplatser
• Systematiskt arbetsmiljöarbete
• Hälsa, anpassning och rehabilitering
• Likabehandling och jämställdhet
• Lärande och utveckling

Inställningar för kakor

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.