Ambulanssjukvården inför liggande sjuktransport under sommaren

Hälso- och sjukvård Chefsnytt

Under sommaren drar Ambulanssjukvården ner på sina resurser för att kunna ge ut semester. Detta görs trots att antalet uppdrag ej minskar under sommarmånaderna, vilket medför att de lägst prioriterade ambulanstransporterna kan få vänta längre än normalt.

För att avlasta länets ambulanssjukvård införs liggande sjuktransport under vecka 25-35. Det blir 2 enheter dagtid (8-19) vardagar. Dessa enheter utför uppdrag där det högsta medicinska behovet är syrgas under transport.

Personalen på dessa enheter (2 undersköterskor) kan utföra HLR med defibrillator samt administrera mindre mängd syrgas. Dessa enheter har lätt till direktkontakt via RAKEL eller telefon med Sjukvårdens Larmcentral (SvLc) om någon akut situation uppstår. De kan då antingen få råd om hur de ska hantera situationen, alternativt kan SvLc skicka ut en ambulans som tar över patienten.

Om/när man beställer en ambulanstransport via SvLc kan man få frågan om en av dessa enheter skulle passa för att transportera patienten. Viktigt att man inför beställningen tar ställning till vilken lägstanivå som behövs kompetensmässigt under transporten. Dessa enheter skall ej blandas ihop med ”vanlig” liggande sjukresa.

Vinsten för avsändande enhet, om man kan utföra transporten med dessa enheter, blir att transporten kan utföras snabbare och man får en vårdplats ledig tidigare.

Ambulanssjukvårdens liggande sjuktransport utför transporter mellan vårdinrättningar med visst behov av behandling eller omvårdnad, medan liggande sjukresa fortsatt skall användas när patienten ej behöver någon behandling eller omvårdnad.”