Afrikanska svinpesten: Så bedöms den påverka regionens verksamheter

Regionövergripande Chefsnytt Regional utveckling Fagersta Smittskydd

Det är i första hand den regionala utvecklingsförvaltningen som påverkas av utbrottet av afrikansk svinpest i norra länet. På längre sikt kan dock psykiatrin bli påverkad på grund av ökad psykisk ohälsa med anledning av förlorade företag, djurbesättningar och livsverk.

Här följer en sammanfattad bedömning av hur regionens påverkas av den afrikanska svinpesten samt en beskrivning av vidtagna åtgärder:

• Människor kan inte bli smittade av afrikansk svinpest. Det är en virussjukdom som bara grisar och vildsvin kan få.
  • På kort sikt påverkas framför allt regionala utvecklingsförvaltningen och dess arbete med turism och näringsliv. I övrigt så är regionens verksamheter relativt opåverkade, med mindre anpassningar.
  • På lång sikt kan psykisk ohälsa öka med anledning av att företag, djurbesättningar och livsverk går förlorade.
  • Avstämningsmöten sker via Länsstyrelsen och drabbade kommuner, där regionen medverkar.
  • Ambulanssjukvården har infört hygienrutiner för att kunna verka i skog och mark inom den avspärrade zonen. Åtgärderna innefattar bland annat vircone (desinfektionsspray) och extra stövlar i ambulanserna.
  • Det finns ett stort informationsbehov hos drabbade näringar och boende i området. Informationen sker i första hand via kommunerna och berörda myndigheter (Statens veterinärmedicinska anstalt och Jordbruksverket). Länkar:

Afrikansk svinpest - Jordbruksverket
Frågor och svar om afrikansk svinpest - Statens veterinärmedicinska anstalt