5 oktober: Inspiration och mingel för regionens brandombud

Regionövergripande Chefsnytt Säkerhet

Goda exempel från Barnkliniken. Räddningstjänstens tankar om regionens brandsäkerhetsarbete. Och en föreläsning om den så kallade gryningspyromanen. Det är något av allt det som bjuds på Brandombudsdagen den 5 oktober.

–Syftet är att regionens alla brandombud ska få nya kunskaper och ökad inspiration till att kunna driva brandsäkerhetsarbetet i sin verksamhet. Men naturligtvis är det också en möjlighet för brandombuden att nätverka, säger Tony Arkhag, brandsäkerhetsstrateg.

Brandombudsdagen genomförs i aulan, ingång 21 på sjukhusområdet i Västerås, och inleds med en mingellunch. Anmälan här senast 28 september, men helst så tidigt som möjligt!

– Brandombudsuppdraget är oerhört viktigt – en framgångsfaktor för lagefterlevnad och också chefens förlängda arm i det lokala brandsäkerhetsarbetet, säger Tony Arkhag.

Programpunkter 5 oktober:

• Inledning: Brandsäkerhet i ett regionperspektiv – framgångsfaktorer och utmaningar.
  • I huvudet på ett brandombud: Hur skapar man rätt förutsättningar i sitt viktiga uppdrag och hur får man driv i det lokala brandsäkerhetsarbetet?
  • Ett gott exempel: Inspiration från Barnkliniken, goda exempel och framgångsfaktorer för att hålla ihop klinikens brandombud samt tips på extra övningsmöjligheter.
  • Räddningstjänsten: Vad tycker räddningstjänsten som ansvarig myndighet om regionensbrandsäkerhetsarbete? Vilket uppdrag har de och vilka utmaningar finns i ett samhällsperspektiv?
  • Paus och mingelfika: Tillfälle att nätverka med andra brandombud och knyta nya kontakter.
  • Föreläsning om gryningspyromanen: David Widlund är brandingenjör, brandutredare och författare till två böcker om gryningspyromanen. Han har medverkat i ett flertal TV- och radioprogram samt tidningar om gryningspyromanen. Han har analyserat vad som gör att denne anlägger bränder och varför rättsväsendet har så svårt att få honom fälld.