3 april: Vissa köttpålägg stryks ur Kosts sortiment – skydd mot listeria

Hälso- och sjukvård Chefsnytt Smittskydd

För att skydda riskgrupper mot listeria tar Kost bort skivad kyckling samt skivad kokt och rökt skinka från sitt sortiment från 3 april. Leverantören kan inte garantera frakt till regionen inom högst tio dagar från tillverkningsdatumet – med max fyra plusgraders förvaring under hela den tiden.

Inför sin gemensamma upphandling krävde Region Västmanland och Region Sörmland att leverantören ska uppfylla krav som motsvarar Livsmedelsverkets rekommendationer för skivat smörgåspålägg med risk för listeria, som är avsedda för patienter.

– Leverantören klarar inte att tillmötesgå Region Västmanlands höga krav på max fyra plusgrader under en hel leverans som inte får överskrida tio dagar, och därför tar vi bort skivad kokt och rökt skinka samt rökt kyckling ur sortimentet tills vidare med start den 3 april. Om det skulle visa sig senare att leverantören klarar kraven kan avtalet justeras och varorna läggas in i sortimentet igen, säger Christine Jirving, verksamhetschef, Kost

Hitta alternativa pålägg för sina patienter

Livsmedelsverket rekommenderar att personer med nedsatt immunförsvar och sköra äldre samt gravida inte ska äta bland annat skivad kokt medwurst, kokt och rökt skinka samt skivad kyckling/kalkon som varit förpackad mer än en vecka.

– Tills vidare får man hitta andra alternativ till pålägg för sina patienter. I Kosts sortiment finns många möjligheter, till exempel skivad ost, mjukost, räkost, leverpastej, rökt medwurst och kaviar, säger Christine Jirving.

Kan orsaka blodförgiftning eller hjärnhinneinflammation

Listeriabakterien är vanlig förekommande och finns i jord, vatten och i tarmen hos många däggdjur, inklusive människan. Även om alla kommer i kontakt med listeriabakterien är det få som insjuknar, cirka 60-90 fall i Sverige de senaste åren. Men de som drabbas kan bli mycket svårt sjuka, till exempel i blodförgiftning eller hjärnhinneinflammation. En listeriainfektion hos modern kan leda till för tidig födsel, fosterdöd eller svår sjukdom hos det nyfödda barnet.

Har du frågor?

Kontakta Christine Jirving, verksamhetschef Kost tel. 021-17 69 72