19 juni: Uppdatering av passagesystemet för att höja säkerheten

Regionövergripande Chefsnytt Säkerhet

Den 19 juni uppdateras programvaran för passagesystemet i samtliga regionfastigheter för att höja säkerheten. Under den dagen kommer E-legitimation och Driftcenter inte kunna lägga in, ändra eller ta bort personer i passagesystemet.

Uppdateringen sker för att täppa till säkerhetshål i det nuvarande programmet, samt för att få tillgång till funktioner som underlättar arbetet för driften vid underhåll av systemet.

• Driftavdelningen kommer att ha personal ut i verksamheterna under dagen för att hjälpa till låsa upp dörrar om det blir problem.
  • Representanter från ASSA och regionens säkerhetsleverantörer kommer att vara närvarande vid uppdateringen för att snabbt kunna korrigera eventuella problem som uppstår.

Kontakta Driftcenter vid problem

–Det kan bli problem med åtkomsten till rum med kortläsare under själva uppdateringen. I värsta fall kan problemen hålla i sig i 15-20 minuter, men de allra flesta kommer inte märka någonting. Det kommer ju också att finnas driftspersonal på plats för att kunna öppna med nycklar om något går fel. Man kan också kontakta Driftcenter via anknytning  021-17 35 00, säger Daniel Wedin, säkerhetssamordnare samt nyckel- och passageansvarig

Frågor kring uppdateringen: sakerhetsenheten@regionvastmanland.se