1177.se levererar - men ska bli ännu bättre

Regionövergripande Hälso- och sjukvård

Västmanlands invånare ger fortsatt positiva betyg för 1177.se. Det visar de två undersökningar som gjorts nyligen. Särskilt visar analyserna att innehållet på 1177.se bidrar till att ersätta telefonsamtal och vårdbesök i hög utsträckning, samt att utökat utbud av digitala tjänster är vägen framåt.

1177.se ersätter telefonsamtal och vårdbesök

Under nov-dec 2022 gjordes 2 mätningar - en Nöjd kund index (NKI) och en varumärkesundersökning. Av alla besökare på 1177.se i Västmanland säger 3,3 % att besöket ersatte ett besök i vården. På årlig basis blir det 133 000 färre vårdbesök i Region Västmanland. 53 % av besöken på 1177.se sker istället för ett telefonsamtal till vården, varav 43 % skulle ringt en vårdcentral och 10 % skulle ringt 1177. 2,13 miljoner samtal till vården kunde följaktligen undvikas 2022 i Västmanland, om man utgår från besökssiffrorna för 1177.se.

- Resultatet visar att 1177.se fyller en fortsatt mycket stor roll i att avlasta vården i Västmanland och att hjälpa invånarna med råd om vård. Det framgår också att vi ligger topp 5 på de flesta frågor som rör användarvänlighet, utseende, tillgänglighet, trovärdighet och relevans - i jämförelse med andra regioner, säger Eva Lindahl, kommunikationsdirektör i Region Västmanland.

Det invånarna är mest nöjda med på 1177

• läsa sin journal
  • förnya sitt recept
  • information och råd om hälsa, sjukdomar och symptom (här toppar Västmanland i Sverige med 82 % nöjda användare)

Det invånarna är minst nöjda med på 1177

• sökfunktionen ”Hitta vård”
  • Boka /omboka/avboka tid
  • Information om rättigheter i vården/hur vården fungerar
  • 27 % hittade inte vad de sökte på 1177.se, eller lyckades inte lösa sitt ärende. 85 % av klagomålen rör inloggat läge – främst boka tid, men även vaccination, skicka/ta emot meddelande, receptfrågor och provsvar.

Invånarna positiva, men vill ha mer flexibilitet

Varumärkesmätningen visar att kännedomen om 1177 är 99 % i Västmanland, och 85 % är positivt inställda till varumärket. Rekommendationsbenägenheten är den högsta någonsin, samtidigt minskar det spontana valet av 1177. Man känner alltså till 1177:s tjänster mer än någonsin, rekommenderar dem men väljer ändå i allt större utsträckning andra vägar att söka vård och hjälp, främst hos nätläkare. Valet av nätläkare beror på att de har mer kundanpassade lösningar, snabb service och flexibla kontaktvägar. Trenden är klart tydligast bland yngre och bland kvinnor, vilket indikerar ett bredare genomslag då dessa grupper tenderar att vara early adopters.

Digitala satsningar möter behovet

- 1177.se är vår huvudsakliga plattform för invånartjänster. De tjänster vi erbjuder där ska ge ett högt värde för invånaren och samtidigt spara tid och kostnader för vårdverksamheterna. Resultaten av dessa två mätningar bekräftar att de satsningar Region Västmanland nu gör verkligen behövs för att möta invånarnas behov och förväntningar på oss. Arbete med att utveckla våra arbetssätt för säkrad kompetens, stöd till verksamheterna att nyttja 1177s möjligheter för en ökad digital servicenivå (t ex öppna tidböcker/webbtidbok), digitala kallelser, chatt och triagering inom primärvården och utökade möjligheter till digitala vårdmöten är några exempel på hur vi just nu jobbar intensivt för att möta efterfrågan hos invånarna, säger Eva Lindahl.

Alla dessa digitala satsningar ligger i linje med de fyra vägledande principer (tillsammans, uppströms, nyskapande och behovsanpassat) och regionens digitaliseringsstrategi. De stödjer också en ökad patientdelaktighet och bidrar till att nå de nationella målen om digitalisering, samt ett effektivt omhändertagande på bästa effektiva omhändertagandenivå.