1177 växer och blir även samlingsplats för vårdpersonal
I juni öppnar en ny del av webbplatsen 1177.se som riktar sig till vårdpersonal. Innehållet bygger inledningsvis på de nationella kunskapsstöd som har tagits fram inom regionernas system för kunskapsstyrning.
Utvecklingen är ett steg i att öka kännedom, användning och nytta av kunskapsstöden genom att använda kraften i det gemensamma varumärket 1177. På startsidan kommer det att finnas information och länkar till flera kunskapsstöd, som Vårdhandboken, Rikshandboken i barnhälsovård och Nationella vård- och insatsprogram för psykisk hälsa (VIP).
Lättillgängliga kunskapsstöd
1177 för vårdpersonal kommer att utvecklas i olika etapper. I det första steget sker en flytt av kunskapsstöden på nationelltklinisktkunskapsstod.se (NKK) till den nya webbplatsen vardpersonal.1177.se. NKK kommer alltså att upphöra och ersättas med 1177 för vårdpersonal. Besökare till NKK slussas vidare till 1177 för vårdpersonal.
Så småningom kommer fler kunskapsstöd att integreras i 1177 för vårdpersonal. Nu utreds även möjligheten att utveckla en del där medarbetare kan nå olika tjänster och verktyg via en inloggning.
De nationella kunskapsstöden med bästa tillgängliga kunskap ska vara lätta att använda i både primärvård och specialiserad vård.
Fakta kunskapsstöd
Nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård utvecklar och ansvarar även fortsättningsvis för nationella kunskapsstöd. Målet med kunskapsstyrning är att i varje vårdmöte alltid använda bästa tillgängliga kunskap. Att samla kunskapsstöden på 1177 för vårdpersonal gör det enklare för medarbetarna att använda kunskapsstöden.
Information och frågor och svar om 1177 för vårdpersonal, nationelltklinisktkunskapsstod.se