1 februari har Region Västmanland drivit medicinkliniken Fagersta i fem år.

Regionövergripande Hälso- och sjukvård Fagersta

Under dessa fem år har mycket hänt, bland annat införandet av länets första digitala vårdrum vilket är mycket uppskattat av patienterna. Under 2023 moderniseras avdelning 1 vilket resulterar i 19 enkelrum.

Medicinmottagningen har byggts om för att anpassa den typ av vård vi bedriver och på så sätt fått fler behandlingsrum. Från att ha bedrivit mottagningsverksamhet på två olika våningar är nu alla mottagningar samlade på ett plan vilket underlättar arbetet för personalen och det blir smidigare för patienterna. Mottagningen har utvecklats med fler vårdaktörer på plats och har ett större utbud som främjar kompetensutveckling för personalen och ger en större service till invånarna i norra länsdelen. Tekniskt sett gällande apparatur för diagnostik har mottagningen också utvecklats för att bli en modern vårdinrättning och kunna ge kvalificerad vård inom vårt uppdrag.

Medicinmottagningen har också som första enhet i region Västmanland byggt upp ett digitalt vårdrum som gör att patienter kan ha ett vårdmöte här på plats med sin vårdgivare som befinner sig i Västerås eller Köping. Detta är enormt uppskattat av patienterna som slipper åka ca 14 mil tor. för vissa besök. Detta främjar vår hållbarhet miljö och spar tid för alla parter.

Avd 1 har just nu 16 vårdplatser i äldre lokaler men kommer under 2023 påbörja ombyggnation. Avdelningen kommer att få 19 moderna enkelrum. Två av rummen kommer att ge möjlighet för anhörig att sova kvar som kan vara en viktig del i vården av patienter i livets slutskede. Det kommer även finnas moderna teamexpeditioner med arbetsplatser för alla yrkeskategorier och Närvårdsteam/AH.

Rehabenheten har utvecklats till att ha fysioterapeuter, arbetsterapeuter, rehabassistenter, kurator, logoped, dietist och sjuksköterska, de arbetar både mot vårdavdelning och med öppenvård allt från att ha strokerehabilitering, höft och hjärtgrupper samt en stor ortopedisk verksamhet. Här finns även tillgång till bassäng för våra patienter. Rehabpersonalen jobbar i team med personalen på vårdavdelning 1 och på medicinmottagningen.

Verksamheterna på Fagersta sjukhus jobbar hela tiden med ständiga förbättringar och arbetar med Näravårdskonceptet, dvs att vården ska vara anpassad efter patienten och bedrivas på hemma plan om möjligt. I en pilot arbetar vi med mobilt närvårdsteam/AHteam i nära samverkan med norra länsdelens kommuner.