Nationella Mobiltelefoner - Problem med samtal.
Telefoni.
En del användare har fått problem med sina nationella mobiltelefoner.
Problemen har inneburit att de inte kan ringa eller ta emot samtal.
Lösningen på detta är att se till att kontrollera och åtgärda enligt nedan:
1. Uppdaterat till senaste operativsystemet.
- På en Iphone: Inställningar --> Allmänt --> Programupdatering
- På en Android: Inställningar --> Om Telefonen --> Programvaruuppdatering --> Hämta och installera
- Finns även andra modeller som kan vara påverkade, försök även kontrollera att även dessa är uppdaterade.
2. Efter uppdateringen, kontrollera om du har valmöjligheten att styra röstsamtal via antingen VoLTE, 4G eller 5G.På en Iphone:
- Inställningar --> Mobilnät --> Alternativ för mobildata --> Röst och Data
- På en Samsung: Inställningar --> Anslutningar --> Mobilnätverk --> Nätläge
- Övriga modeller: Gör ett försök att kontrollera även detta.
3. Starta om telefonen.
Vid fortsatta problem, kontakta då Telesupport via: tele@regionvastmanland.se