Appen 1177 direkt Västmanland - finns nu där appar finns
Sedan april går det att påbörja sitt vårdärende när som helst på dygnet, via chatten 1177 direkt Västmanland. Förutom på 1177.se finns nu tjänsten även som app.
- Appen erbjuder samma möjligheter som tjänsten på webben, men i ett smidigare format och nära tillhands i mobilen den dag du behöver kontakta vården. Den finns för nedladdning där appar finns, säger Jonas Ekström, områdeschef Nära vård.
Samtliga 28 vårdcentraler i länet är anknutna till 1177 direkt Västmanland, som är i drift dygnet runt alla dagar i veckan. Det är vårdcentralerna som svarar i chatten under de ordinarie öppettiderna klockan 8-16. Därefter tar 1177-rådgivningens sjuksköterskor över fram till 22.00. Frågor som kommit in under natten hanteras av vårdcentralerna när de öppnat. Ärenden som bedöms som akuta besvaras av sjuksköterskor på 1177. Kön till chatten styrs med digital teknik så att personer med störst vårdbehov prioriteras.
Så här ser användningen av 1177 direkt Västmanland ut (maj-aug 2024):
Ärenden (triage) startade: 41 840 st (varav 35 820 avslutade, 1 116 egenvårdsråd och 27 064 startade chattar med vårdpersonal)
Professioner som chattat: Läkare, sjuksköterska, distriktssköterska, fysioterapeut, barnmorska, kurator, psykolog och administratör
Könsfördelning, användare: 62 % kvinnor, 38 % män
Användarnas ålder: 69 % av användarna är mellan 0-49 år
Användarnas betygsättning av tjänsten: 4,21 av 5.
Top 10 sökorsaker:
- Förnya recept
- Annat (exempelvis guidning på 1177.se)
- Av-/omboka tid
- Utslag
- Intyg
- Ungdomsmottagningen
- Hosta
- Vaccination
- Magbesvär
- Uppföljningsbesök
Kommentarer från användare:
”Gick snabbt, smidigt och jag fick hjälp med det jag sökte!”
”Snabb hjälp, första gången jag använde. Det kändes som man blev förstådd på ett bra vis.”
”Fin och proffsig hjälp”
”Väldigt smidigt”
”Bemötandet var mycket smidigt och enkelt.
”Kort och koncist och informationsfyllt och bra!”