Fjärråtkomst
Fjärråtkomst är en tjänst som ger dig extern åtkomst till Region Västmanlands IT-system.
Beställning
Du beställer fjärråtkomst (Citrix) via eKatalog.
- För beställning av applikationer via Fjärråtkomst, kontakta Region Västmanlands IT-Support på telefon 021-17 35 00.
Här är några av de system du kan komma åt genom tjänsten Fjärråtkomst:
- Cosmic
- Duva
- Medrave
- HSA-katalogadministration
För anställda med dator från Region Västmanland finns förutsättningar redan på bärbar dator efter beställning av tjänsten Fjärråtkomst.
För anställda med privat dator
För att kunna använda tjänsten Fjärråtkomst behöver du:
- Dator med Windows 10 (Tjänsten kan fungera med MacOS men vi har ingen support på detta).
- För installation av Citrix Workspace klientapplikation ladda ner relevant installationsfil under Relaterade länkar (ladda ner zip-filen, extrahera filen och starta installationen genom att dubbelklicka på filen):
- Installera Citrix Workspace standard
- För diktering i Cosmic väljer du istället programpaketet Citrix Workspace diktering. En diktafon krävs.
Denna version ska endast användas av de som behöver diktera eller lyssna på diktat i Cosmic. - För digitalt vårdmöte via Cosmic och appen Min Hälsa krävs dessutom Tillägg - Pexip via Citrix. Pexip via Citrix fungerar bara på PC. Du kan kontrollera om Pexip är installerat genom att testa att installera tillägget. Om det redan är installerad får du en bekräftelse.
SITHS
Logga in här om du har SITHS-kort eller mobilt SITHS eID aktiverat
Information om hur du får tillgång till SITHS
Information om de tekniska förutsättningarna för inloggning med SITHS-kort
Support
- Om du har problem med tjänsten Fjärråtkomst ska du i första hand vända dig till din lokala IT-avdelning.
Om de inte kan lösa problemet kan du kontakta Region Västmanlands
IT-support på telefonnummer 021-17 35 00, vardagar kl. 7-17.