Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners

Nytt beställningsfönster för radiologi i Cosmic

Ett nytt beställningsfönster för radiologi kommer att införas i Cosmic i samband med uppgraderingen till Cosmics version 4.0. Planerad driftsättning är vecka 7 2025.

Vad kommer att hända?

Det nuvarande fönstret Beställning radiologi har ett s.k. ”End-of-life”, och kommer därför inte finnas i Cosmic efter uppgraderingen, och därför behöver vi gå över till att använda det nya beställningsfönstret. 

Det nya beställningsfönstret för radiologi tillhör en ny del av Cosmic; Gemensam beställning. På sikt kommer ni via det fönstret kunna skapa gemensamma beställningar för laboratorieundersökningar, röntgenundersökningar, kliniska parametrar, aktiviteter mm. från ett och samma fönster. 

Vad behöver ni göra? 

För att övergången från det gamla fönstret till det nya beställningsfönstret ska ske på bästa sätt har information skickats ut till alla verksamhetschefer och enhetschefer där vi har efterfrågat superanvändare/kontaktpersoner på varje enhet. 

Vi kommer sedan utbilda superanvändare/kontaktpersoner, som i sin tur utbildar sina kollegor. Material för utbildning, i form av filmer och manualer, kommer ni att få från oss. Vi kommer även att bjuda in superanvändarna/kontaktpersonerna till frågestunder och det kommer finnas en Teamskanal för möjlighet till direktkontakt med Cosmicförvaltningen 

Anmäl in superanvändare/kontaktpersoner med namn, yrkesroll, enhet till:  Användarstöd Elektronisk journal  

Om ni har frågor kan ni skicka dessa till samma mejllåda. 

Nedan ser ni skärmklipp, på dagens befintliga beställningsfönster för Radiologi och det nya beställningsfönstret för radiologi.

Dagens fönster: 

Radiologi dagens fönster

Nytt beställningsfönster:

Nytt beställningsfönster radiologi

Nytt beställningsfönster radiologi

Visning/frågestunder

Vi kommer att ha digital visning för dig som är superanvändare/kontaktperson för detta införande

Tisdag 17/12 kl.13:00-14:00

Fredag 20/12 kl. 10:00-11:00

Vi kommer att ha digital frågestund för dig som är superanvändare/kontaktperson för detta införande

Onsdag 8/1 -25 kl.13:00-14:00

Onsdag 15/1 -25 kl.13:00-14:00

Anmäl dig till något av ovanstående datum genom att mejla till Användarstöd Elektronisk journal

Det är bra om du är på någon av visningarna/frågestunderna för att få chansen att ställa frågor till oss på förvaltningen

Visningar som har varit:

Tisdag 5/11, Kl. 13:00-14:30
Onsdag 6/11, Kl. 10:30-12:00
Fredag 8/11, Kl. 13:00-14:30
Onsdag 13/11 kl.13:00-14:00
Onsdag 20/11 kl.14:00-15:00
Inställd (Onsdag 27/11 kl.13:00-14:00)
Onsdag 4/12  kl.14:30-15:30

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English