Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners

eFrikort

Här hittar du instruktioner för hur du kommer igång med eFrikort.

Om du är privat vårdgivare eller tandläkare som har avtal med Region Västmanland, kontaktar du enheten för privata vårdgivare eller tandvårdsenheten för att få hjälp att komma igång.

Nytt eFrikortssystem sedan 17 april 2024

  • Patienten kan själv logga in på sin sida på 1177 för att se sitt saldo och sitt frikorts giltighetstid.
  • Ni kan bara kunna hjälpa patienter att efterregistrera avgifter från besök som ägt rum inom regionen. Besök som skett i annan region kan ni inte efterregistrera. Hänvisa patienten till den region där besöket ägde rum.
  • Om en patient vill stå utanför det digitala eFrikortssystemet kan ni hänvisa patienten att ta kontakt med kontaktcenter som i sin tur hänvisar patienten vidare till elektronisk journal för utträde. Personer som inte vill vara med i systemet får betala för alla sina besök oavsett om de kommit upp i frikortsbeloppet.
  • De flesta nätläkare är anslutna till det nya eFrikortssystemet. Vid avgiftsfrågor kan ni hänvisa patienten till den nätläkare som de haft kontakt med.  

På 1177.se finns det information om det nya eFrikortssystemet riktat till våra invånare.

Beställning/Förberedelser

  1. PUB-avtal ska undertecknas och skickas in - beroende på om det är tandvård så skickas det in till tandvårdsenheten och övrigt till enheten för privata vårdgivare.

  2. Ett tredjepartsavtal gällande HSA och SITHS behöver upprättas. Kontakta Enheten för privata vårdgivare eller Tandvårdsenheten för mer information. Kontaktuppgifter: enheten.privata.vardgivare@regionvastmanland.se och tandvardsenheten@regionvastmanland.se 

  3. Fyll i blanketten Registrering av vårdgivare, vårdenhet och medarbetaruppdrag för eFrikort. Blankett för beställning hittar du i rutan för Dokument. Du behöver dessutom bifoga ett registerutdrag från IVO:s vårdgivarregister. Om du endast ska beställa eFrikort till nya medarbetare skickar du en beställning till tandvardsenheten@regionvastmanland.se om det gäller tandvård och till enheten.privata.vardgivare@regionvastmanland.se om det gäller övriga privata vårdgivare.

  4. När du fått bekräftelse från tandvårdsenheten och enheten för privata vårdgivare kan du fotografera dig. 

    Västerås: Fotografering utförs i fotostationen vid ingång 14A, under kontorstid kl 7-16. Ingen tidsbokning.
    Fagersta: Tel 0223-473 57
    Köping: Tel 0221-265 16 eller e-leg.koping@regionvastmanland.se
    Sala: Tel 0224-582 92 eller 0224-585 89 


  5. SITHS-kortet skickas till din folkbokföringsadress. Kortet är då inaktivt. 
    Du aktiverar ditt SITHS-kort genom att besöka en korthandläggare där du fotograferade dig. Vid aktivering väljer du en pin-kod (6-8 siffror) som du använder som legitimeringskod till kortet. Du måste ta med en svensk giltig, fysisk, ID-handling när du aktiverar ditt kort. 

  6. Kontrollera systemkraven.

  7. Vi rekommenderar att du läser igenom användarhandboken

Systemkrav

PC:

  • Windows 7 och senare versioner.
  • Internet Explorer 9 och senare versioner.

Mac:

  • Mac OS X 10x och senare.
  • För Mac fungerar endast webbläsaren Google Chrome.

Installera drivrutiner och kortläsare

För PC gör såhär:

Obs! Det är viktigt att ladda ner drivrutiner till kortläsaren innan kortläsaren ansluts till datorn.

  1. Ladda ner drivrutiner till kortläsaren
  2. Klicka på öppna och kör sedan igång installationen.
  3. Stoppa i kortläsaren i ett USB-uttag på datorn.
  4. Ladda ner SITHS eID för Windows

För MAC gör såhär:

Du behöver inte ladda ner några drivrutiner för kortläsare om du använder Mac.

  1. Stoppa i kortläsaren i ett USB-uttag på datorn. Drivrutiner installeras automatiskt.
  2. Ladda ner programmet SITHS eID till MAC 

Testa att ditt SITHS-kort fungerar

Testa att SITHS-kortet fungerar (extern länk)

Logga in i applikationen för eFrikort

  1. Stoppa i kortet i kortläsaren med chipet vänt mot framsidan av kortläsaren.
  2. Kontrollera att kortläsaren lyser grönt. Om inte lampan lyser, se till att kortläsaren är inkopplad i datorn.
  3. Starta eFrikorts-applikationen (extern länk)

Om du får problem

  • Om du inte har fått ditt kodkuvert inom tre veckor efter fotograferingen, kontakta Enheten för privata vårdgivare eller Tandvårdsenheten.
  • Testa om ditt SITHS-kort fungerar.
  • Vid felmeddelande ”Fel vid inloggning hos IdP”, stäng ner samtliga Internet Explorer-fönster och prova att logga in i eFrikorts-applikationen.
  • Om du har andra problem med att logga in med ditt SITHS-kort, se information om SITHS.
  • Om du fortfarande har problem kontakta IT-Supporten 021- 17 35 00, knappval 1 och 2.

Avsluta tjänsten eFrikort

Om du inte längre vill använda tjänsten eFrikort eller har något uppdrag kopplat till/inom Region Västmanland kontaktar du tandvårdsenheten eller enheten för privata vårdgivare för att ta bort behörigheter. Därefter klipper du itu ditt SITHS-kort och skickar det för avregistrering till:

eTjänstekort/e-leg
Västmanlands sjukhus Västerås
Ing 14A
721 89 Västerås 


Kontakt

Helpdesk

021 - 17 35 00

Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder kakor (cookies) och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka kakor som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för kakor

Här kan du välja vilka kategorier av kakor (cookies) som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av kakor som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av kakor som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av kakor från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English