Digitala kallelser
Region Västmanland erbjuder invånare i Västmanland digitala kallelser och remissbekräftelse dels till digital brevlåda dels till inkorgen på 1177.se
Kallelse till digital brevlåda
Majoriteten av regionens kallelser skickas till digital brevlåda från Cosmic eller motsvarande system. Flödet innebär att vården skickar kallelsen elektroniskt till en förmedlare istället för att själva skriva ut kallelsen, kuvertera och lämna till posten. Förmedlaren skickar sedan kallelsen digitalt till de patienter som har en digital brevlåda aktiverad och skriver ut kallelsen och skickar med A-brev till de som saknar digital brevlåda samt till alla under 18 år.
Kallelser som skickas via e-brev effektiviserar regionens kallelsehanteringen genom att verksamheten slipper hantera utskrift och kuvertering.
Skicka kallelser med e-brev i Cosmic, 57127
Aktuella uppdateringar - kallelser Cosmic
Här finns information om de senaste ändringar och uppdateringar på kallelsemallarna.
Ändringar som berör alla
2024-12-13: Generell informationstext om avgifter ersätter exakt belopp. Reservnummerkallelser (mall nr 6, 8 och 10) tas bort eftersom förändringen innebär att kallelsemallarna fungerar på alla patienttyper. Läs nyheten Patientavgifter i Cosmic-kallelser - Region Västmanland
2024-08-30: Justerad informationstext på kallelsen när kontakttypen Kontakt via videolänk Cosmic används. Användaren kan välja om hen vill ansluta via appen Min Hälsa eller via 1177.se.
Ändringar i mallar för specialistvård
2024-05-06: Kallelsemallen för specialistvårdens provtagning blir två mallar
Måndag 6 maj byts provtagningskallelsen, 11Provtagning, ut till två separata kallelsemallar. En som används för drop-in-besök och en som används för bokad tid:
- 11aDropinProvtagning
- 11bBokadTidProvtagning
Förändringen görs dels för att det ska gå lättare för er att jobba i mallarna, dvs mallarna blir inte så "tunga", dels för att möta nya behov som kommit in från olika vårdverksamheter. I de nya mallarna finns bland annat justerade texter och val, nya parameterfält, till exempel urinsamling, annat telefonnummer och om-/avbokning.
Den gamla mallen, 11Provtagning, inaktiveras den 6 maj. Om ni har valt denna kallelsemall i planerade vårdåtgärder/väntelista så kommer den att fungera. Ni behöver alltså inte göra om dessa kallelser. Däremot går det endast att välja de nya mallarna från och med 6 maj när nya patienter sätts upp på väntelistan.
De nya mallarna, 11aDropinProvtagning och 11bBokadTidProvtagning, finns att testa i Cosmic Lek och lär.
Kallelse till 1177
En del verksamheter skickar kallelser via invånarärende i Personalverktyget till patientens inkorg på 1177.se I dagsläget finns inget automatiskt flöde som gör att regionen kan skicka kallelser från journalsystem till 1177. Därför lämpar sig kallelser via invånarärenden än så länge bara för vissa flöden. En fördel är att vården ser om patienten har läst sin kallelse. Det är även möjligt att bygga ärendet så att patienten kan svara på frågor och bekräfta tiden.