Sälj in din verksamhet internationellt
- Möjlighet att nå en internationell målgrupp
- Nå köpstarka resenärer på deras utlandssemester
- Avtal med utländska researrangörer ger en basintäkt
Är din verksamhet redo för en internationell marknad? Vill du nå ut till utländska researrangörer? I så fall ska du anmäla intresse för att visa upp din verksamhet vid någon av de visningsresor för researrangörer som genomförs i länet.
Amazing Nature Scandinavia, en lokal researrangör med tydlig hållbarhetsprofil, representerar länet och genomför resorna på uppdrag av oss.
Väldigt få researrangörer säljer produkter som de inte själva sett. Först vill de besöka de områden och aktörer som de är intresserade av att samarbeta med. De här visningsresorna arrangeras antingen av researrangören själv eller så sker de i samarbete med Visit Sweden. Oavsett form så bistår Västmanland Turism med bokningar, upplägg och underlag för de resor som kommer till länet.
Du kan anmäla till Västmanland Turism om du är intresserad av att visa upp din verksamhet för utländska researrangörer. Efter intresseanmälan tar vi ett samtal för att säkerställa ditt företags exportmognad. Västmanland Turism kan bistå med mycket stöd och information, men vi lämnar inga garantier för att någon utländsk researrangör kommer att besöka dig.
Medverkan i visningsresor innefattas av försumbart stöd enligt EU:s regelverk, vilket innebär att du kommer få fylla i ett intyg om mottaget stödbelopp innan visningsresan. Mer information om detta får du i samband med anmälan. Du hittar information om försumbart stöd (minimis) på Upphandlingsmyndigheten.
En deltagare berättar om visningsresor
Hellen Wistrand på Ulvsbomuren Vildmark & Lantliv berättar om den hjälp hon fått med visningsresor.
Varför har du tagit hjälp av Västmanland Turism och börjat jobba med utländska researrangörer?
Västmanland Turism har under åren byggt upp ett brett kontaktnät av utländska researrangörer och har också kunskapen om hur man bäst kan samverka med dessa företag. Det har varit till stor hjälp i min strävan att hitta nya gäster i utlandet.
Vad har du fått ut av att knyta avtal med researrangörer?
Jag har nått helt nya kundgrupper och fått många nya gäster. Det är ju väldigt tillfredsställande att inse att det jag erbjuder mina svenska gäster även är tilltalande för den utländska marknaden.
Har du lärt dig något av detta arbete?
Ett lite annorlunda sätt att presentera mitt erbjudande och vikten av att ha en mycket god framförhållning avseende eventuella prisjusteringar, men också att ha en väl uppdaterad bokningskalender. Utländska researrangörer bokar väldigt långt i förväg.
Skulle ni rekommendera andra att jobba med Västmanland Turism?
Absolut! Att få möjlighet att dra nytta av Västmanland Turisms kompetens och kontaktnät är en jättestor förmån.
Vill du, som Hellen, ställa dig bakom Västmanland Turisms gemensamma löfte ”Smarta Sätt” och få möjlighet till visningsresor och mycket mer? Läs mer och anmäl dig här
Vid press- och visningsresor
I de fall Västmanland Turism samordnar en press- eller visningsresa sker kontakten först med berörda verksamheter för att säkerställa att parterna är överens om upplägget. De verksamheter som medverkar har en uttalad hållbarhetsprofil och deltar i Smarta Sätt.
Västmanland Turism ansvarar för
- urval av medverkande verksamheter utifrån målgruppernas efterfrågan.
- kontakt med deltagarna, medverkande verksamheter samt eventuella samarbetspartners.
- transporter inom Västmanland.
- transport till Västmanland inom Sverige.
Medverkande verksamheter förväntas att:
- ha ett aktivt hållbarhetsarbete och delta i Smarta Sätt.
- stå för minst 50 procent av produktens ordinarie pris mot kund, Västmanland Turism står för resterande del.
- vid visningsresor för researrangörer erbjuda priser med minst ett års framförhållning samt tydlig information om till exempel avbokningsregler, antal rum och om de har egen toalett/dusch eller inte.
- ha relevant information om produkten och verksamheten tillgängligt digitalt på engelska.
- bidra med lokalt värdskap och målgruppsanpassad information. Detta kan till exempel innebära att du fokuserar på att visa vissa delar av din verksamhet kopplade till det tema som en journalist ska skriva om eller filma. Det kan också innebära att du till exempel berättar extra mycket om hur din verksamhet jobbar för ökad hållbarhet när en researrangör med sådan profil kommer på besök.
Västmanland Turism står aldrig för:
- Kostnader för alkoholhaltiga drycker.
- Eventuella gåvor/profilprodukter till deltagarna.
- Försäkringar. Deltagarna förväntas själva inneha relevanta försäkringar.