Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners
Kvinna med mobiltelefon i handen

Införande av nytt telefoniavtal

Region Västmanlands nya telefoniavtal träder i kraft den 2 december 2020.

I samband med att regionens nya telefoniavtal träder i kraft den 2 december kommer telefonväxeln samt en del telefonisystem att uppdateras.

Arbetet kommer pågå mellan 19.00 och 21.00 den 2 december. Under uppdateringen går all telefoni över till reservtelefoni enligt gällande rutiner vid telefonistörning.

Telefonin på Västerås sjukhus beräknas vara i normal drift kl. 20.00 och övriga sjukhus senast kl. 21.00.

Omfattning

Regionens växel och telefonilösningar omfattar hela verksamheten på alla orter i Västmanland. Arbetet påverkar all telefoni: fasta telefoner, DECT-telefoner och nationella mobiler. Eventuella driftstörningar kan därför påverka alla som behöver ringa under kvällen den 2 december.

Arbetet påverkar också porttelefoner och hisslarm (telefoner).

För att nå vakt och jourhavande personal under uppdateringen av telefonin ring växeln 99 alt 021-17 32 34.

Vad kommer att ske?

  • Under arbetet med uppsättning av den nya växeln slår Tele2 över till regionens reservtelefoni.
  • Nationella mobiler kommer att bli ”urmexade” och fungera som en vanlig mobil under denna tid.
  • Regionens huvudväxelnummer styrs över till nättväxeln Kalix Tele24 under arbetet med omläggningen.
  • VL:s kontaktcenter (som normalt har öppet till 22.00) styrs om till sin ”nattväxel” i Uppsala.
  • Entréer som behöver bevakning p.g.a. utebliven porttelefon: barnakuten, förlossningen, psykiatrin och akuten i Köping bemannas med vakt.
  • För hantering av ev. hisslarm finns driftpersonal på plats på alla orter samt en hissentreprenör i Västerås.
  • Regionens egna växel är bemannad och besvarar samtal från reservväxeln, som du når via 99 från uppmärkta reservtelefoner.
  • Utlämning av reservtelefoner till den jour/funktion som behöver finns hos Kontaktcenter.
  • Alla hjärtlarmsknappar fungerar som vanligt.

Vad ska jag göra?

De verksamheter som berörs ska följa etablerade rutiner vid telefonistörning. Instruktioner och telefonlistor finns i ledningssystemet.

Vart ska jag vända mig vid störning under uppdateringen?

Telesupport:

Frågor inför uppdateringen av telefonin

Kontakta:

TeleQ ersätter Flexitid för automatisk samtalsbokning

Som en del i införandet av det nya telefoniavtalet ersätts nuvarande system för automatisk samtalsbokning, Flexitid, med det nya systemet TeleQ.
Sju vårdcentraler tillsammans med Ögonkliniken i Västerås och Folktandvården i Köping har varit piloter med att införa TeleQ.

De flesta verksamheter som bytt till TeleQ har jobbat med automatisk samtalsbokning tidigare, men för några är det nytt. I båda fall har det varit en smidig uppstart/övergång och verksamheterna är nöjda med hur systemet fungerar.

En fördel mot nuvarande system är bland annat att det i TeleQ går att skicka SMS-bekräftelser med olika meddelanden, som till exempel att man försökt ringa upp patienten - ’ej nåbar’, ’återbud mottagits’ eller ’recept utskrivet’.

Den 3 juni godkände projektstyrgruppen piloten och beslutade om ett breddinförande av TeleQ inom hela Regionen. Planen är att innan sommaren införa/ersätta nuvarande lösning för automatisk samtalsbokning med TeleQ hos Folktandvården samt fullt ut hos de vårdcentraler som ingått i piloten.

Införande av TeleQ för övriga verksamheter inom Regionen påbörjas direkt efter sommaren. Projektet kommer att kontakta ansvariga inom respektive verksamheter i god tid innan införandet.


Kontakt


Godkänn vårt användande av kakor (cookies)

Region Västmanland använder cookies och andra liknande tekniker på våra webbplatser. Du kan själv kontrollera vilka cookies som får placeras i din webbläsare och du kan ändra dina inställningar när som helst via länk i sidfoten. Läs mer om vad regionen använder kakor till och gör sen dina val.

In English

Inställningar för cookies

Här kan du välja vilka kategorier av cookies som ska vara aktiverade.

Denna kategori består av cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Denna kategori består av cookies som ger oss statistik och anonymiserad data som visar hur våra webbplatser används och gör det möjligt för oss att rätta till fel och förbättra webbplatserna.

Denna kategori består av cookies från tredjepartstjänster som bland annat möjliggör uppspelning av video och länkning till våra sidor och flöden i sociala medier.

In English