Införande av nytt telefoniavtal
Region Västmanlands nya telefoniavtal träder i kraft den 2 december 2020.
I samband med att regionens nya telefoniavtal träder i kraft den 2 december kommer telefonväxeln samt en del telefonisystem att uppdateras.
Arbetet kommer pågå mellan 19.00 och 21.00 den 2 december. Under uppdateringen går all telefoni över till reservtelefoni enligt gällande rutiner vid telefonistörning.
Telefonin på Västerås sjukhus beräknas vara i normal drift kl. 20.00 och övriga sjukhus senast kl. 21.00.
Omfattning
Regionens växel och telefonilösningar omfattar hela verksamheten på alla orter i Västmanland. Arbetet påverkar all telefoni: fasta telefoner, DECT-telefoner och nationella mobiler. Eventuella driftstörningar kan därför påverka alla som behöver ringa under kvällen den 2 december.
Arbetet påverkar också porttelefoner och hisslarm (telefoner).
För att nå vakt och jourhavande personal under uppdateringen av telefonin ring växeln 99 alt 021-17 32 34.
Vad kommer att ske?
- Under arbetet med uppsättning av den nya växeln slår Tele2 över till regionens reservtelefoni.
- Nationella mobiler kommer att bli ”urmexade” och fungera som en vanlig mobil under denna tid.
- Regionens huvudväxelnummer styrs över till nättväxeln Kalix Tele24 under arbetet med omläggningen.
- VL:s kontaktcenter (som normalt har öppet till 22.00) styrs om till sin ”nattväxel” i Uppsala.
- Entréer som behöver bevakning p.g.a. utebliven porttelefon: barnakuten, förlossningen, psykiatrin och akuten i Köping bemannas med vakt.
- För hantering av ev. hisslarm finns driftpersonal på plats på alla orter samt en hissentreprenör i Västerås.
- Regionens egna växel är bemannad och besvarar samtal från reservväxeln, som du når via 99 från uppmärkta reservtelefoner.
- Utlämning av reservtelefoner till den jour/funktion som behöver finns hos Kontaktcenter.
- Alla hjärtlarmsknappar fungerar som vanligt.
Vad ska jag göra?
De verksamheter som berörs ska följa etablerade rutiner vid telefonistörning. Instruktioner och telefonlistor finns i ledningssystemet.
Vart ska jag vända mig vid störning under uppdateringen?
Telesupport:
- Tel: 072-153 00 00
- Mejl: tele@regionvastmanland.se
Frågor inför uppdateringen av telefonin
Kontakta:
- Telesupport: tele@regionvastmanland.se
- Regionens projektledare Peter Skoog: peter.skoog@regionvastmanland.se