Vårdgivare och samarbetspartners-logotyp (till startsidan)
För vårdgivare och samarbetspartners
Viktig information från Region Västmanland

Information om Vårdförbundets konflikt

Vårdförbundet har varslat om konflikt efter att förhandlingen om de nya avtalen strandat.

Digitalt vårdmöte

I oktober startade Region Västmanland en pilot med digitalt vårdmöte. Digitalt vårdmöte är ett sätt för vårdpersonal och patienter att mötas i ett videosamtal. Patienten laddar ner en app som heter Min hälsa och gränssnittet är väldigt likt andra vanliga appar för videosamtal som Skype eller Facetime. Med skillnaden att patienten loggar in säkert med Mobilt BankID. Vårdpersonalen använder Cosmic där Skype blir en integrerad programvara. Jesper Lööf är projektledare för piloten och berättar om projektet.

Vilka positiva effekter förväntar ni er att se i piloten?

- Piloterna har precis startat så vi har inte hunnit se några effekter ännu. Det finns väldigt många förväntningar och stor entusiasm men också en viss skepsis vilket är bra. Vi kan förvänta oss att vägen framåt inte blir helt rak och att det kommer finnas utmaningar både sett till teknik och till vilka patientgrupper och typer av möten som tekniken passar för. Så vi lyssnar ivrigt både på det positiva och negativa, förklarar Jesper Lööf.

Vad kan förbättras till driftsättning?

- Vi behöver sätta en stabilare supportorganisation framöver, baserat på de frågor som kommer under piloterna. Vi har också en del önskemål till App-tillverkaren som vi hoppas få på plats så snart som möjligt, enligt Jesper.

När sker driftsättning?

- Efter årsskiftet. Jag gissar att vi kommer få använda större delen av första kvartalet innan vi är helt klara. Vi får inte prata om breddinförande, eftersom digitala vårdmöten av naturliga skäl inte passar alla verksamheter och patienter, avslutar Jesper.

Digitalt vårdmöte är endast möjligt vid återbesök, det första besöket innebär alltid ett besök på sjukhuset. Piloten för Digitalt vårdmöte sker på 11 st kliniker:

* Vuxenpsykiatriska mottagningen Fagersta

* Viksäng-Irsta vårdcentral

* Byjorden vårdcentral

* Ortopedkliniken - Ortopedmottagningen Västerås

* Medicinkliniken - Lungmottagningen

* Barn- och ungdomshälsan

* Ungdomsmottagningarna i Västmanland

* Kolsva vårdcentral

Från och med 1 januari 2019 kommer Sari Stenås att vara projektledare.