Till innehåll
Vårdgivare och samarbetspartners Vårdgivare och samarbetspartners
För vårdgivare och samarbetspartners
Vårdgivare och samarbetspartners

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Grafisk bild på en sjuksköterska

Digital rådgivningsmottagning

Under Coranapandemins utbrott har flertalet initiativ tagits för att öka kapaciteten i vården. Ett av dem är införandet av digital rådgivningsmottagning, regionen har pratat om det tidigare men nu beslutades det att starta.

Det främsta skälet till införandet är att öka tillgängligheten till sjukvårdsrådgivning för patienterna och avlasta sjukvårdsrådgivningen per telefon. För patienten innebär det förhoppningsvis kortare svarstider på 1177 Vårdguiden på telefon.
 
Jonas Ekström, medicinsk digitaliseringschef i Region Västmanland, berättar att digital rådgivningsmottagning för patienten upplevs som en del av 1177 Västmanland där patienten erbjuds att chatta med vården när man ringer 1177 mellan kl 8 – 21. Patienten får ett sms med länk till verktyget för rådgivning. Verktyget frågar ut patienten och avgör sedan vad som blir nästa steg:
 
1. Egenvårdsråd
2. Chatt med sköterska (ca 70 % av patienterna)
3. Rekommendation att ringa 112.
 
Sjuksköterskan kan också välja att starta ett röst- eller videosamtal med patienten i verktyget, om det underlättar bedömningen.
 
Hur ser framtiden ut för digital rådgivningsmottagning?
Projektet pågår fram till 31 augusti. Vi ser just nu över vilka ytterligare möjligheter och användningsområden som finns, exempelvis chatt på ungdomsmottagningen. På sikt skulle vi vilja erbjuda mer än bara rådgivning, exempelvis att sköterskorna skulle kunna boka tid för bedömning av läkare via video, enligt Jonas Ekström.
 
Med avlastning för den ordinarie sjukvårdsrådgivningen och kortare svarstider för patienten finns stora möjligheter att digital rådgivningsmottagning är här för att stanna. Även efter Coronapandemin.