Kända fel i Cosmic R8.2
Följande avsnitt innehåller beskrivning av kända fel i Cosmic R8.2 uppgradering.
Okänd
När ett reservnummer skapas via Cosmic för en Okänd patient måste förnamnet sättas som tilltalsnamn. Detta görs genom högerklick på förnamnet och välja ”Sätt som tilltalsnamn”.
Asyl
När ett reservnummer skapas via Cosmic för en Asylpatient måste folkbokföringsadress och särskild adress anges. Om patienten inte har en särskild postadress skriv X i fälten.
Om man inte fyller i folkbokföringsadress får man ett felmeddelande och reservnummer skapas inte:
Remissmodulen
När remisser presenteras på fler sidor i Inkommande och Utgående remisser går det inte att sortera remisser genom att klicka i kolumnrubriken. Problemet är anmält till leverantören.
Problem med kortkommando F4 i Inkommande och Utgående remisser. Om listrutorna Remisstatus och Kontaktstatus är aktiverade (gul markering runt) fungerar inte kortkommando F4 för att öppna och stänga filtreringsdelen i Inkommande och Utgående remisser.
Akutliggaren
Ruta om att spara ändringar visas när kassan öppnas. Om användaren går från Enhetsöversikten (Akutliggaren) till kassan och loggar in i kassan visas en ruta om att det finns ändringar som måste sparas. Detta trots att det inte finns några ändringar att spara. Klickar användaren på Avbryt i rutan följer inte markerad patients besök med till kassan. Klickar användaren på Fortsätt utan att spara följer markerad patients besök med till kassan.Felet är anmält till leverantören.
Problemet uppstår inte om användaren redan är inloggad i kassan när hen går från Enhetsöversikten (Akutliggaren) till kassan.
Engelsk text i referensen för prioritering i Journalen. Tillsatt syrgas Ja eller Nej visas med engelsk text i referensen för prioritering i Journalen. Felet är anmält till leverantören.
Medicinsk ansvarig enhet tappas när remiss väljs. När remiss väljs i fönstret Vårdkontaktsinformation tappas Medicinskt ansvarig enhet. Detta händer om Medicinskt ansvarig enhet är vald innan remiss väljs. Medicinskt ansvarig enhet måste väljas igen innan det går att spara. Felet är anmält till leverantören.
Läkemedel
Vi har uppmärksammat att det för en del patienter har tillkommit ytterligare problem vid aktivering av den historiska listan för läkemedel. Det kan ta mycket lång tid men den historiska listan öppnas till slut, på en del patienter tar det mycket lång tid och sedan visas ett felmeddelande och det går inte att aktivera listan. För vissa patienter kommer det att inträffa ett allvarligt fel och Cosmic kan ”krascha”. Leverantören arbetar på ärendet sedan en tid tillbaka.