Beställningar i Cosmic för klinisk mikrobiologi visas som röda och kan inte användas
Den 12 mars 2025 uppdaterades analyskatalogen i Cosmic för klinisk mikrobiologi. Denna uppdatering innebar förändringar i utbudet av urinodlingar.
Information om dessa förändringar gick ut i ett nyhetsbrev från Laboratoriemedicin 11 mars 2025: Nr 02 2025 Nyhetsbrev från Laboratoriemedicin v. 11 - Region VästmanlandSe sidan 4; Förändrat beställningsförfarande för urinodling i Cosmic fr.o.m. 2025-03-12
Konsekvensen av dessa förändringar i mikrobiologens katalog blir att redan sparade beställningar i Cosmic där urinodling ingår kommer att visas med röd text
(provtagningsunderlag) eller med röd markering över undersökningsnamnet (beställning av provbundna analyser).
Dessa beställningar kan inte skickas iväg om inte en manuell hantering först genomförs i Cosmic.
Hantering av beställningar i status 1 och 3
1) I beställningsstatus, markera den aktuella beställningen och högerklicka Redigera.
2) Beställning av provbundna analyser öppnas
3) Markera den rödmarkerade undersökningen och klicka på knappen Ta bort
4) Lägg till en ny undersökning och justera vid behov administrativa uppgifter
5) Slutför beställningen enligt standardförfarande beroende på var i beställningsflödet remissen befinner sig i
Att Cosmic visar inaktiva analyser/undersökningar på detta sätt är ett helt korrekt beteende. Cosmic informerar användaren om att det skett en förändring av en undersökning och att den nu måste bytas ut till en aktiv undersökning för att beställningen ska kunna skickas till laboratoriet. Cosmic kan inte automatiskt byta ut röda beställningar till nya aktiva utan den förändringen måste någon i beställningskedjan utföra manuellt.
Laboratoriemedicin informerar om kommande förändringar i sina nyhetsbrev.
Dessa nyhetsbrev bör verksamhet som hanterar laboratoriebeställningar i Cosmic ta del av för att kunna möta upp och sprida kommande förändringar och därmed minimera risken för irritation hos verksamhet och patienter.