Chatt/triagering- Platform24
Platform24 utvecklar systemstöd för sammanhållna digitala vårdkedjor för ökad tillgänglighet, effektivitet och medicinsk säkerhet. Tjänsten är en så kallad molntjänst som Region Västmanland valt att använda som chattfunktion tillsammans med triageringsfunktionen Clinic24.
Chatt och triageringsverktyget
Chattfunktion i Platform24
Chatten, som är en av funktionerna i den digitala rådgivningen, är en tjänst där invånaren kan ställa frågor om sitt mående. Invånaren kan genom chatten får råd om egenvård och kan få chatta med t ex sjuksköterska eller barnmorska i vården.
Triangeringsfunktion i Platform24
Innan invånare kommer till chatten kan verksamheten välja att koppla på ett triageringsflöde där valet kan bli att man kommer till egenvårdssråd, chatt med vårdpersonal eller hänvisas till att ringa 112.
Film från Region Västmanland
Här kan du ta del av en film som beskriver ett av de införda flödena i Region Västmanland.
Enheter som använder Platform24
Ungdomsmottagningen
- Ett flöde, ingen triagering sker, ungdomarna kommer direkt in i chatten.
Öppettider 10.00-14.30 vardagar.
1177online
- Använder triagering där invånaren får svara på frågor innan chatt öppnas.
- Använder ingen triagering. Svarar på frågor gällande covid eller covidprovsvar.
Öppettider 08.00-22.00 alla dagar.
1177kontaktcenter
- Ett flöde, ingen triagering sker, invånaren kommer direkt in i chatten.
Öppettider 08.00- 16.30 alla vardagar.
Behörigheter och support
Behörigheter
Platform24 styrs av behörigheter. De som arbetar i tjänsten kan vara vårdgivare eller administratör eller ha båda behörigheterna. Om en vårdenhet är ansluten till någon av tjänsterna i Platform24 har förvaltningen för tjänsten lagt en behörighet för verksamheten för att de själva ska kunna lägga till användare vid sin enhet i tjänsten.
Manual för att lägga till behörigheter hittar du här
Felsökning innan kontakt av support
Innan support kontaktas är det bra att själv felsöka enligt nedan punkter:
- Logga ur och logga in i systemet.
- Ladda om sidan på "ladda om nu" knappen i clinic24.
- Säkerställ om det är flera med samma problem inom enheten.
- Testa logga in på annan dator
Support dagtid
Kontakta förvaltningen för e-tjänster via IT-Supporten på telefon 021-17 35 00.
Region Västmanlands IT-Support är bemannad vardagar klockan 07:00-17:00. Alternativt skapa ett ärende via Arbetsplatsen.
Support jourtid
Kontakta IT supporten 021- 17 35 00, uppge IT-beredskap, uppge vilket system som det gäller - Platform24 (chatt och triagering).
Demomiljöer för chatt och triangering
Administration och demomiljöer för Platform24
Produktionsmiljö- användare
Vårdggivarsida- öppnas i Chrome: Doktor24
Administratör- öppnas i Chrome: Doktor24adm
Patientingång
1177 Region Västmanland
regionvastmanland.app.demo.platform24.se
1177s Kontaktcenter
regionvastmanland-kontaktcenter1177.app.demo.platform24.se
Ungdomsmottagningen Västmanland
regionvastmanland-umo.app.demo.platform24.se
Manage24 - för att lägga till behörigheter i testenheterna
https://manage.demo.platform24.se/
Clinic24 - för att ta emot testpatienter som vårdpersonal
https://clinic.demo.platform24.se/
Om användare loggar in och sedan startar ett patientärende från regionvastmanland.app.demo.platform24.se ska ni få upp detta i liggaren.
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 21 juni 2022