
Digitalisering förskola och skola
Skolväsendets digitalisering är en högaktuell fråga på både nationell, regional och lokal nivå och intensifierades ytterligare i samband med Corona-pandemin.
Region Västmanland har genomfört en kartläggning av digitaliseringsläget i förskolor, grundskolor och gymnasieskolor i Västmanlands län i samverkan med länets skolhuvudmän. Med stöd av kartläggningens resultat pågår samverkan och utvecklingsinsatser inom digitaliseringsområdet, läs mer under fliken ”Aktuellt”.
Kartläggning av digitalisering
Efter samråd med skolchefer i Västmanlands läns kommuner genomförde Region Västmanland en regional kartläggning av läget gällande digitalisering i förskola, grundskola och gymnasium i Västmanland hösten 2019. Kartläggningen genomfördes med hjälp av SKR:s kartläggningsverktyg LIKA, it-tempen för skola och förskola. Den regionala bild av nuläget som framkommit genom kartläggningen har identifierat länsgemensamma styrkor och utmaningar. Resultatet kan också utgöra underlag för identifiering av länsgemensamma samverkansområden i framtiden.
Rapport - Kartläggning av digitaliseringsläget i Västmanlands förskolor och skolor 2019.
Aktuellt
Erfarenheter gällande digitaliseringsutveckling i förskola och skola skiljer sig mycket åt mellan olika verksamheter. Det finns således mycket att vinna på att föra dialog, dela erfarenheter och sprida goda exempel på regional nivå. Region Västmanland ansvarar för ett regionalt digitaliseringsnätverk tillsammans med Mälardalens universitet och Region Sörmland. Via nätverket anordnas tematräffar och möten för erfarenhetsutbyte regelbundet.
Det är viktigt att digitaliseringsutvecklingen ingår som en integrerad del av det systematiska kvalitetsarbetet på skolan. Inför 2021 erbjöd Region Västmanland länets kommuner externt processtöd i en modifierad version av Skolverkets utbildning ”Leda digitalisering”. Köpings och Surahammars kommun tackade ja och utbildningen avslutas 2022. Erfarenheterna från utbildningen kommer att spridas till övriga skolhuvudmän i länet.
Kontakt

