Till innehåll
Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Vi arbetar för en hållbar turismnäring

Västmanland Turism är en del av Region Västmanland och stödjer utvecklingen av en hållbar och mer lönsam turismnäring i Västmanlands län och Stockholm-Mälardalsregionen.

Västmanland Turism ska vara den självklara partnern för utveckling och marknadsföring av hållbara verksamheter och tematiska destinationer.

Vi arbetar utifrån visionen ”att Västmanlands läns turismnäring växer hållbart och består av verksamheter som ger livskraft till invånare, besökare och samhället i stort – i hela regionen” mot följande övergripande mål:

  • Skapa förutsättningar för ökad omsättning och sysselsättning i besöksnäringen
  • Höja affärsmognaden hos de enskilda verksamheterna
  • Öka hållbarheten hos de enskilda verksamheterna
  • Öka exponeringen av västmanländska turismprodukter
  • Öka NKI (Nöjd kundindex) hos besöksnäringen och kommunerna

Våra insatser utgår ifrån de krav och förväntningar som ställs av målgruppen Den globala resenären. Insatserna sker med ett tydligt affärsfokus tillsammans med dem som målmedvetet utvecklar hållbara verksamheter.

Insatserna planeras utifrån en utvecklingsprocess som ger alla turismaktörer möjligheten att välja vilken nivå de vill delta på. Det finns tre nivåer Klara, Färdiga och Kör! med olika förmåner, till exempel kvalitet- och hållbarhetsutveckling, internationalisering och handledning i digitala kanaler/sociala medier. Det finns också en del förutsättningar som måste vara uppfyllda. Läs mer om våra tjänster på bloggen Västmanland Turism

Finansiering

Västmanland Turism finansieras av Region Västmanland, tillsammans med länets kommuner och turismnäringen.

Läs mer om vårt arbete i sociala medier

Facebook: Västmanland Turism

Blogg: Västmanland Turism

Twitter: HenrikWester

Statistik och analys

 

Vi samarbetar med de regionala turismorganisationerna i Östra Mellansverige i "Regionalt forum för turismsanalys". Syftet är att stärka användningen och kunskapen av statistik hos de deltagande regionerna. Forumet publicerar bland annat rapporter över turismnäringens utveckling. Kontakta Henrik Wester för mer information.

Fakta - vad är hållbar turism?

En hållbar turismnäring definieras som "En näring som med uthållig lönsamhet levererar upplevelser som motsvarar eller överträffar besökarens förväntningar och som ger samhället ett mervärde utan att äventyra de gemensamma resurserna för kommande generationer".

Tematisk utveckling och försäljning av naturturism 2018-2019

Västmanland Turism driver under 2018-2019 en utvecklingsprocess tillsammans med ett tiotal av länets främsta turismföretag för att öka omsättningen och förbättra lönsamheten inom natur- och kulturturism.

Region Västmanland i samarbete med naturturistföretagare har beviljats stöd delvis finansierat av Europeiska unionen för att driva projektet med det långsiktiga målet att etablera ett affärsdrivet nätverk bestående av deltagande aktörer och deras samarbetspartners samordnat av den regionala turismorganisationen.

Projektet ska resultera i att Västmanland positioneras som en attraktiv del av Sverige för internationella besökare med fokus på hållbar natur- och kulturturism. Insatsen innebär bland annat att regionen medverkar till att världskongressen Adventure Travel Wold Summit 2019 genomförs i Sverige med deltagande från länet. Projektet genomförs som en del av den nationella kraftsamling som pågår för att etablera Sverige som en av de främsta destinationerna för hållbar natur- och kulturturism

Läs mer på Mynewsdesk Visit Sweden.

Målgrupper

Den globala resenären

Reser utomlands minst en gång per år, var tredje i snitt två gånger per år och ytterligare en knapp tredjedel minst tre gånger per år. De har resvana och är ständigt på jakt efter nya resmål och upplevelser. De tycker det är viktigt att behandlas lika, ta hand om naturen och hjälpa andra människor. Var femte väljer idag resmål med hänsyn till miljön och väljer gärna miljövänliga destinationer. Målgruppen delas i tre drivkraftsegment, varav två är relevanta för länets besöksnäring.

Nyfikna upptäckare

Har en stor nyfikenhet på svensk kultur och vill se och göra så mycket som möjligt på sin Sverigesemester. De upptäcker gärna nya städer och platser och vill lära sig något nytt om Sverige när de är här. 43 % av de globala resenärerna med sverigeintresse är Nyfikna Upptäckare.

Aktiva naturälskare

De aktiva naturälskarna drivs av ett intresse för den svenska naturen, där de vill vara aktiva men också njuta av lugnet och stillheten som naturen erbjuder. 19 % av de Globala resenärerna med sverigeintresse är Aktiva Naturälskare.

Den globala resenären planerar oftast sitt resande på egen hand och med lång framförhållning. Västmanland har med sitt geografiska läge nära Stockholm goda förutsättningar för att skapa tydliga erbjudanden som lockar till att uppleva natur- och kultur i storstadens närhet. Internationellt sett är Sverige ett tryggt och enkelt land att besöka, vilket stärker möjligheten att få fler resenärer att planera en resa i regionen.

För mer information om satsningen, vänligen kontakta;

Kontakta Åsa Stanaway, Internationell säljchef/Affärsutvecklare.

Logotype Europeiska Unionen


Kontakt

Bild på Angelika Wernersson;

Angelika Wernersson

Auktoriserad rådgivare
021-481 82 68
Bild på Åsa Stanaway;

Åsa Stanaway

Internationell säljchef/Affärsutvecklare
021-481 82 60

Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Mer om våra kakor