Till innehåll
Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kvinna vid ett bord i en verkstad

Digitaliseringscheck

Vill du stärka din konkurrenskraft genom digitalisering? Affärsutvecklingscheckar ger små företag möjlighet att ta in extern kompetens.

Digitaliseringscheck

Funderar du på att anlita någon som kan hjälpa ditt företag att bli mera digitalt och framåt? Ansök då om en digitaliseringscheck, så kan du få stöd med 50 % av kostnaden för konsulter och projektanställningar.

Sista ansökningsdag för 2019 har passerat.

Du kan söka stöd med 50 000–250 000 kronor för projekt som på olika sätt handlar om att digitalisera företagets tjänster, produkter eller processer. På listan här nedanför kan du se några konkreta exempel på projekt runt om i Sverige som fått stöd via digitalcheckarna.

Här är exempel på konkreta projekt som fått stöd:

  • Ta fram en digital strategi och optimera flöden på en verkstad
  • Analysera vilken portal som ska användas för digitala utbildningar. 
  • Sammankoppling av olika system för att "få systemen att prata med varandra"
  • Utveckla system för att få kunderna att själva göra måttanpassade beställningar.
  • Utveckling av digital plattform för att komma närmare slutkund.
  • Identifiera möjligheter och risker med användande av insamlad data.
  • Analys av data för att kunna anpassa kunderbjudanden.
  • Analys inför utveckling av e-handel
  • Utveckla virtuellt showroom.
  • Anpassning av system för att kunna säkra aktiviteter och leverans i cateringverksamhet.
  • Anpassning av konfigurator för sammanslagning av olika sälj-, beställnings- och ordersystem.
  • Digitalisering av flöden, ordrar och beställningar i en leverantörskedja.

Hur söker du?

Välkommen att prata med Catrin Berglöw om det projekt du planerar att genomföra. Via henne får du sedan en länk för att fylla i en digital ansökan.

Catrin Berglöw
Affärsutvecklingscheckar, Innovationsstöd, Företagsstöd
Tel. 021-481 82 77
E-post. catrin.berglow@regionvastmanland.se

Vem kan söka?

Checkarna kan sökas av dig som har ett företag med 2-49 anställda och en omsättning på minst 3 miljoner kronor och max 10 miljoner EUR i det senaste årsbokslutet.

Vad ska checken användas till?

Checken ska användas till att betala konsulter eller projektanställda. Ett villkor är att de som du anlitar ska tillföra en ny kompetens för ditt företag. Ett annat villkor är att projektet ska vara nivåhöjande, dvs gälla utveckling utöver den vanliga verksamheten.

Vilka typer av projekt kan få stöd?

  • Ta fram en digital strategi
  • Ta fram en plan för fortsatt digitalisering
  • Genomföra en digital transformation
  • Förbättra och effektivisera digitala processer och system
  • Ta fram nya tjänster/processer genom att använda existerande datamängder
  • Utveckling av kundrelationer
  • Juridiska villkor kring digitala tjänster och produkter

Vilka typer av projekt kan inte stöd?

  • Löpande affärsutveckling
  • Enbart byte av affärssystem, materialinköp eller investeringar som har ett bestående värde
  • Enbart köp av befintliga lösningar
  • Löpande applikations- och webbutveckling
  • Licenskostnader
  • Produktion av innehåll som text, bilder och film till webbplatser
  • Generell produktutveckling
  • Utbildningar
  • Resor
  • Marknadsföring mot slutkund
  • Anpassning för att uppfylla GDPR

Sista ansökningsdag för 2019 har passerat.

Mer information om Affärsutvecklingscheckar finns hos Tillväxtverket.

Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Mer om våra kakor