Till innehåll
Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Målområde: Ett tillgängligt Västmanland

Delmål: Öka frakterna via Mälarhamnarna Köping och Västerås

Länets hamnar i Västerås och Köping är viktiga knutpunkter i godstransportsystemet.

Genom Mälarfarleden och Mälarhamnarna når sjöfarten långt in i landet i den befolkningstätaste delen i Sverige, vilket gör att behovet av landtransporter kan hållas nere. Det gynnas både miljön och trafiksäkerheten. Även behovet av järnvägstransporter mellan Stockholmsområdet och Västra Mälardalen kan hållas nere, vilket ger mer utrymme för persontrafik på det hårt belastade järnvägsnätet i Mälardalen. År 2030 ser vi att ser vi att frakterna via Mälarhamnarna har ökat.

  

Ett ämne

En intresseväckande rubrik

Sedan 2009 innebar det en ökning med omkring 11 procent.

Sedan 2009 innebar det en ökning med omkring 11 procent. Den största ökningen har skett i Köping, som ökat sitt tonnage med omkring 28 procent över samma period. För Västerås har tonnaget ökat med omkring 2 procent. Det hanterade tonnaget ökar och delmålet anses därför uppnått.

Hanterad mängd gods.

Källa

Mälarhamnar AB

Samtliga diagram är interaktiva. Flytta muspekaren över staplarna för att se exakta siffror. Välj bort staplar genom att klicka på rutorna ovanför diagrammet.

Uppföljning

Hur följer vi upp delmålet?

Här presenterar vi hur och vad vi mäter.

Delmålet utvärderas mot hur många ton gods som hanteras i Västerås respektive Köpings hamn.  

Intresserad av mer?

Läs rapporten i sin helhet

Andra rapporter om regional utveckling

Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Mer om våra kakor