Ny rutin för beställning av undantag från obligatorisk SITHS-kortsinloggning i Cosmic
Från 2020-12-01 gäller en ny rutin för beställning av undantag från obligatorisk SITHS-kortsinloggning i Cosmic. Det innebär att inga underlag för beslut ska skickas in till Cosmicförvaltningen.
Följande gäller:
Beslut om undantag fattas av respektive verksamhetschef utifrån beslutad riktlinje;
Krav för åtkomst till uppgifter i regionens huvudjournalsystem – 4610
Blankett Beslut om undantag – obligatorisk kortinloggning i Cosmic skrivs under av verksamhetschef och lämnas därefter till utsedd HSA-redaktör. Blanketten sparas hos respektive klinik.
HSA-redaktör beställer följande Cosmicbehörighet i HSA: Undantag – Lösenordsanvändare
Se avsnitt 10 i manualen:
Beställning av Cosmic behörigheter - 34761
Cosmicsupporten administrerar behörigheten tillsammans med övriga behörighetsbeställningar och skickar ett tillfälligt lösenord via Cosmic Meddelandefunktion (Messenger) till den aktuella användaren.
Användaren loggar in i Cosmic med sitt SITHS-kort för att ta del av det tillfälliga lösenordet.
I samband med första inloggningen i Cosmic med det tillfälliga lösenordet måste det bytas till ett lösenord som endast medarbetaren själv har kännedom om. Det nya lösenordet ska vara minst 10 tecken långt. Användaren ansvarar därefter själv för att hålla reda på sitt lösenord.
Borttappat lösenord kan under kontorstid, dvs. vardagar kl. 07:00-17:00, återställas genom kontakt med Cosmicsupporten. SITHS-kort krävs för att komma åt det nya lösenordet i Cosmic Meddelandefunktion (Messenger).
Utanför kontorstid saknas möjlighet att återställa lösenordet. Användarens SITHS-kort används i sådant fall som reservrutin.
I Duva finns det en rapport som gör det möjligt att följa upp vilka behörigheter medarbetare har: