Digitalt vårdmöte
Region Västmanland erbjuder digitalt vårdmöte via appen Min hälsa och via Skype för företag och inkorgen 1177.se. Vilket system som används beror på behov och vem som deltar.
För vårdpersonalen skiljer sig tillvägagångssättet åt för att boka mötet. För patienten är skillnaden hur hen ansluter.
Det finns flera vinster med att använda digitalt vårdmöte både för patienten,
samhället i stort och för verksamheten.
Ny videolösning för digitala vårdmöten via Cosmic och Min Hälsa
Så kommer du igång
Att införa digitalt vårdmöte handlar dels om ny teknik dels om förändrade rutiner och arbetssätt. Innan din verksamhet inför digitalt vårdmöte är det viktigt att diskutera
- behov, syfte och mål
- vilka vårdmöten som ska erbjudas digitalt
- hur vårdflödet ser ut
- vilka rutiner som behöver ändras eller om nya behöver tas fram.
För stöd att komma igång och diskutera verksamhetsrutiner, kontakta Susanne Fronda Enheten för vårddigitalisering.
Vilka vårdmöten ska erbjudas digitalt?
Varje mottagning/vårdcentral bestämmer själv vilka vårdmöten som är lämpliga att erbjuda digitalt.
Typ av vårdmöten där digitala alternativ passar extra bra:
- Bedömningar där patientens ansiktsuttryck är av värde: till exempel psykosocial ohälsa och vissa återbesök.
- Hudinfektioner med luftburen spridningsrisk som exempelvis vattkoppor.
- Bedömning av hud: sår, operationssår, eksem, hudutslag med mera.
- Återbesök som försvåras på grund av resvägar så som rehabiliteringsuppföljning.
- Besök där patienten har svårt att ta sig till mottagningen. Det digitala mötet kan eventuellt kompletteras med hembesök av till exempel sjuksköterska.
- Besök där patienten på grund av psykiska omständigheter har svårt att ta sig till mottagningen.
- Där det finns stor tidsvinst för patienten på grund av arbete, skola eller liknande.
Patientavgift och ersättning
- Registrering av patientavgiften sker på samma sätt som vid fysiska besök.
- Ni fakturerar patienten efter mötet om det genomförts korrekt.
- Ersättning utgår när ett digitalt vårdmöte ersätter ett fysiskt besök.
Få koll på tekniken
Få koll på tekniken
Behandlare behöver ha kamera, headset eller mikrofonpuck samt extraskärm.
Beställ via ITs eKatalog:
- Headset eller Mikrofonpuck
- Kamera
- Skärm. Det är en fördel att ha två skärmar kopplade till datorn. Då kan du titta på patientens journal samtidigt som du deltar i videbesöket.
Använd nätverkskabel för att internetansluta din dator, istället för trådlöst nätverk. Det ger stabilare och snabbare uppkoppling.
Instruktioner och stöd
Användarmanual för digitalt vårdmöte, 56474
Digitalt vårdmöte i Cosmic - Min Hälsa, 66283
Övningsmöten
Det är bra att hålla övningsmöten med kollegor innan första riktiga videomötet med patient.
- Tänk på vad som visas bild: bakgrunden, ljussättning och liknande.
- Placera kameran så den kommer i ögonhöjd. Det gör det lättare att få ögonkontakt med patienten.
- Gå igenom så du vet hur tekniken fungerar för patienten.
Reservrutin
Förr eller senare kommer sannolikt teknikstrul inträffa. Ha en reservrutin och nämn gärna i början av videomötet vad som händer vid eventuella tekniska problem.
- Ring upp patienten på vanlig telefon och slutför mötet om det inte går att genomföra som videomöte.
- Vid behov av support, kontakta IT-supporten eller Cosmic Support, på telefon (021-1)73500.
Vårdmöte via Cosmic och Min hälsa
Vårdmöte via Cosmic och Min hälsa
Anmäl att verksamheten vill börja erbjuda digitala vårdmöten till förvaltningen för Elektronisk journal via IT-supporten på telefon 021-17 35 00, alternativt skapa ett ärende.
- Kontakttypen ”Kontakt via videolänk Cosmic” behöver finnas upplagd på enheten.
Vårdmöte via Skype och inkorgen 1177.se
Vårdmöte via Skype och inkorgen 1177.se
Förutsättningar
- Kontrollera att mallarna "Digitalt vårdmöte", "Digitalt vårdmöte i grupp" och "Digitalt vårdmöte grupp anonymt deltagande" finns upplagda som invånarärenden i Personalverktyget på enheten. Om dessa saknas anmäl till förvaltningen för E-tjänster via IT-supporten på telefon 021-17 35 00, alternativt skapa ett ärende.
- Kontakttypen "Kontakt via videolänk" behöver finnas upplagd på enheten. Om den saknas anmäl detta till förvaltningen för Elektronisk journal via IT-supporten på telefon 021-17 35 00, alternativt skapa ett ärende.
Att tänka på
- Det går inte att dela datorljud vid till exempel uppspelning av video.
- Funktionen ”Dela Power-Point-filer” fungerar inte. För att dela en PowerPoint i ett Skypemöte delar du skrivbordet eller fönster. Det krävs två skärmar.
- Skype-mötet måste bokas i en personlig Outlook-kalender av ägaren till kalendern (även om man har behörighet att boka i en kollegas kalender kan man inte skapa ett Skype-möte i dennes kalender).
- I invånarärendet, där möteslänken skickas, hänvisar vi patienten till information på 1177.se för information om hur man ansluter.
För privata vårdgivare som använder Skype
För privata vårdgivare som använder Skype
Du som privat vårdgivare behöver beställa en regionvastmanland.se-adress som du använder för att logga in på Skype för Företag innan du startar ett digitalt vårdmöte via Cosmic.
När du har fått din regionvastmanland.se-adress behöver du lägga till brevlådan i Outlook eftersom du måste bevaka den.
Den regionala mejladressen blir primär. Det innebär att all information som skickas från olika system inom Regionen skickas till din regionala mejladress. Du kan vidarebefordra e-post från din regionadress till din privata vårdgivaradress.
I och med den regionala adressen får du tillgång till Office 365, och du kan använda och samarbeta i bland annat Teams, SharePoint och Skype.
Information till patient
Region Västmanland kallar tjänsten ”digitalt vårdmöte”. När vi förklarar för patienten vad digitalt vårdmöte är använder vi formuleringen ”Digitalt vårdmöte - ett videosamtal via appen Min hälsa eller inkorgen 1177.se”.
Fokusera budskapet på vad patienten kan göra, hur det går till och nyttan av tjänsten. Komplettera med att berätta vilken typ av besök som mottagningen erbjuder digitalt eller om ni vänder er till en specifik patientgrupp.
Information på 1177.se
Varje verksamhet ansvarar för att uppdatera sitt kontaktkort för att informera om att mottagningen erbjuder digitala vårdmöten och för besök. Publicera informationen under Vårt utbud. Vi hänvisar till 1177.se/vastmanland/videosamtal för mer information och hur man kopplar upp sig.
Information i kallelsen
Om verksamheten använder standardkallelser i Cosmic uppdateras kallelsen automatiskt med anslutningsinformation om kontakttypen "Kontakt via videolänk Cosmic" eller "Kontakt via videolänk" används. Om annan kontakttyp används kan bilaga bifogas.
Bilagorna finns i Cosmic och heter:
- ”Digitalt vårdmöte Min hälsa”
- ”Digitalt vårdmöte Skype”
Väntrums-tv
Medarbetare med behörighet att administrera väntrums-tv kan publicera en slide; Väntrums-tv digitalt vårdmöte.pdf
På Kommunikationsplatsen finns mallar om din verksamhet har behov av att göra egen information.
Exempel på formuleringar
- Digitalt vårdmöte – ett videosamtal via appen Min hälsa.
- Träffa vårdpersonalen i ett digitalt vårdmöte via en app i din mobil. Det är enkelt, säkert och du behöver inte ta dig till mottagningen.
- Du vet väl om att du kan möta vårdpersonalen där det passar dig bäst? Det enda du behöver är en mobil eller en surfplatta och BankID.
- Istället för att ta dig till mottagningen för ett träffa vårdpersonalen kan vissa besök ske digitalt. Ett digitalt vårdmöte är ett videosamtal via appen Min hälsa där du och vårdpersonalen ser och kan prata med varandra. Skillnaden är att du inte behöver åka till mottagningen. Ett digitalt vårdmöte kan inte ersätta alla besök på mottagningen, men en del. Prata med vårdpersonalen om du är intresserad så gör vi en bedömning om det är möjligt.
Läs mer om digitala vårdmöten och hur du kopplar upp dig på 1177.se
- Skriv ut
- Dela texten
- Ändrad den: 12 september 2023