Till innehåll
Region Västmanland logotyp Region Västmanland logotyp
Serviceresor

Färdtjänstresenär blir ledd av taxichaufför till ledsagare

Ansök om färdtjänst i Sala eller Västerås kommun

Färdtjänstresa är en resa inom din hemkommun. Så här ansöker du om ett färdtjänsttillstånd:

1. Skicka in en ansökan till oss

Ladda ner blanketten. Fyll i dina uppgifter och beskriv dina besvär. Skicka in blanketten till oss:

Kollektivtrafikförvaltningen
Att: Färdtjänst
Ängsgärdsgatan 12 
721 30 Västerås

Blankett för att ansöka om färdtjänst (pdf)

2. En handläggare ringer upp dig

När vi har fått din ansökan ringer en handläggare upp dig. Det brukar ske inom tre veckor. Handläggaren ställer frågor för att få veta mer om din situation och kan be dig om ett läkarintyg.

Om du har frågor under tiden du väntar på besked kan du höra av dig till oss på telefonnummer 021- 17 54 17, vardagar klockan 08.00 – 16.00.

3. Beslut om färdtjänst

Efter att vi har haft kontakt med dig fattar Kollektivtrafikmyndigheten ett beslut om du får resa med färdtjänst. Beslutet grundar sig i lagen om färdtjänst. Beslutet skickas sedan hem till dig med posten.

4. Om du blir beviljad färdtjänst

Om du blir beviljad färdtjänst kan du börja resa. Du beställer din färdtjänstresa genom att ringa 020 - 63 64 60 eller boka på webben.

Så här beställer du din färdtjänstresa

Inom Västerås kommun betalar vuxna personer 40 kronor för en enkel resa. För ungdomar kostar resan 10 kr fram till den dagen då du fyller 20 år. 

Inom Sala kommun betalar du 1,5 x VL:s aktuella busstaxa. Medresenären betalar samma avgift som du.

Arbetsresor och fritidsresor vid studier

För att få arbetsresor med färdtjänst ska du skicka in ett arbetsintyg till oss. Bor du i Västerås och behöver fritidsresor vid studier på annan ort, ska du skicka in ett studieintyg till oss: 

Kollektivtrafikförvaltningen
Att: Färdtjänst
Ängsgärdsgatan 12
721 30 Västerås

5. Om du får avslag på din ansökan

Om du får avslag på din ansökan skickar vi beslutet hem till dig. Enligt lag har du rätt att överklaga beslutet inom tre veckor. I brevet du får från oss kan du läsa hur du gör för att överklaga.

Här kan du läsa mer om lagen om färdtjänst